Стрімко, коротко і з дрібкою гумору. Як українські медіа адаптують новини до TikTok
Анастасія Ткачук
Опубліковано: 28-12-2023
Розділи: Огляди, аналітика.
0
Сьогодні молоді люди все рідше звертаються до класичної журналістики й шукають інформацію в соцмережах. Так донедавна цілком розважальна платформа TikTok тепер стала ще одним майданчиком для висвітлення важливих подій і обговорення світових проблем. Зокрема, на просторах соціальної мережі активно ширили контент про пандемію Covid-19, рух Black Lives Matter й війну Росії проти України.
Останній звіт Інституту вивчення журналістики Reuters показав, що 20% користувачів платформи віком 18-24 років заходять в додаток, щоб дізнатися останні новини і це зелене світло для медіа, які прагнуть охоплювати важкодоступну молодшу аудиторію. Проте працювати з TikTok не так легко, як його переглядати: платформа має свій специфічний стиль подання інформації, ритм, мову і правила, до яких редакціям треба прилаштовуватися. Тож навіть короткий формат новин в додатку значно відрізняється від того, що ми звикли уявляти, коли говоримо про новинні жанри і його адаптація залежить від сміливості й креативності авторів.
Що треба знати про платформу
Перша мета TikTok — розважати, тож його контент керується трьома правилами — легкість, швидкість і яскравість. Ключовими компонентами соцмережі є меми та вірусні аудіо, під які створюють трендові ролики. Головне, щоб залучити аудиторію, бути креативним і подавати інформацію по-іншому, ніж решта користувачів.
Хоча платформа дозволяє створювати відео довжиною 10 хвилин, глядачі більше дивляться короткі ролики, через це контент для TikTok має бути максимально швидким і лаконічним. Брак уваги аудиторії, робить перші три секунди відео найважливішими, за цей час потрібно зацікавити користувача і мотивувати його дивитися ролик далі. Це схоже на функцію заголовка в стрічці новин, але тут можна вдаватися до спеціальних гачків: емоційних вигуків або дрібних провокацій.
Особливим TikTok також робить те, що охоплення контенту не залежать від кількості підписників акаунту. Якщо відео відповідатимуть вимогам платформи, вони можуть потрапити в рекомендації й набирати сотні тисяч переглядів, навіть коли немає жодного підписника. Порівняно з іншими соцмережами — це інший вид залучення і його перевага в тому, що не потрібно вкладатися в нарощування великої аудиторії, щоб стати успішним.
Досвід українських ЗМІ — формальний тон і трішки гумору
Зовсім не всі українські медіа наважилася переносити новини на нову платформу, але ті, що взялися, роблять це по-різному.
Радіо Свобода подає новини в одному з найпопулярніших форматів платформи — відеопояснення. Це кількахвилинні ролики, де журналісти перед камерою розповідають про котрусь з останніх подій і візуалізують текст фото й відео. Виклад інформації в таких матеріалах не сильно відрізняється від звичної новини, проте увагу аудиторії затримують обличчя в кадрі та рясне візуальне доповнення слів. Додатковим гачком такого підходу є впізнавані обличчя профілю — працівники, які ведуть сторінку й постійно з’являються у відео.
Свою успішну формулу також знайшла Українська правда. Спеціально для TikTok медіа створило рубрику «Новини за хвилину», де щодня повідомляють про головні події. За цей час журналіст називає понад 20 останніх новин і в кінці пропонує детальніше ознайомитися з ними на сайті. Експрес добірки сподобались користувачам платформи й стабільно мають високі перегляди. Перевагою такого формату є можливість швидко отримати загальну картину ситуації навколо, проте це виключає глибоке розуміння контекстів подій.
Інші акценти роблять Букви. Працівники медіа не з’являються в кадрі й не озвучують текст до відео, навпаки вони використовують для візуалізації фото й відео героя або явища, про яке йдеться, і накладають поверх заголовок новини великим кеглем, а решту дописують в описі під відео. У такому підході розрахунок відбувається на цікаву візуальну частину матеріалу, за яку може зачепитися око аудиторії, особливо якщо це кадри з місця події.
Схожий підхід має NV. Їхній профіль також не має впізнаваного обличчя, а для більшості новинних повідомлень медіа використовує пов’язаний з подією відеоряд, до якого додають короткий текст в субтитрах і фонову музику.
Після того як на платформі з’явилася можливість публікувати фотогалерею, цей формат активно використовує частина українських ЗМІ. Здебільшого це перепоширення контенту Instagram, що складається з головного зображення з заголовком і далі з текстових слайдів. До такого формального подання новин, де головний зміст, а не форма, вдаються, зокрема, Букви, Громадське та NV.
Унікальний підхід серед інших медіа має BBC Україна. Редакція частково відійшла від «серйозного» подання новин і обрала розслаблений тон спілкування з користувачами. Їхній контент створює стала команда журналістів, які додають до роликів емоції, жарти й дрібку розважальності. У відео найчастіше є оповідач, який з’являється на фоні додаткових фото й відеоматеріалів. Цей формат український відділ BBC запозичив в основного англомовного профілю медіа.
Оригінальним є також профіль телеканалу Еспресо. Окрім класичних новин, вони вдаються до ситуативних жартів. Інколи команда медіа з гумором розповідає аудиторії про хороші для українців події. Наприклад, мемним зробили контент про обшуки СБУ в Дубінського й повідомлення від мера Києва про завершення ремонту Подільсько-Воскресенського мосту.
Обрані новини через розважальність подає також Громадське. В їхньому арсеналі — популярні на платформі мемні звуки й кліпи. Тільки цього разу предметом таких матеріалів є не хороші новини, а навпаки — неприємні або абсурдні. Останній раз медіа іронізувало з приводу розробки нового сайту для Київської облради, що вартує мільйон гривень.
Без експериментів ніяк
Універсальної формули успіху в TikTok немає. Що працює для одних, може не спрацювати для інших. Навіть вже класичні для платформи відеопояснення і добірки можуть мати зовсім різну популярність на різних акаунтах. Відтак кожне медіа експериментує з різними підходами, щоб визначити, що спрацьовує найкраще саме для них.
Керівниця новинного відділу The Ukrainians «НЗЛ» Ірина Кончак розповідає, що з початку ведення профілю в TikTok, редакція вирішила робити відеодобірки новин за тиждень, з міксом світових й українських подій, проте такі ролики не відгукувались аудиторії й набирали малу кількість переглядів та уподобань. Тоді вони змінили формат і перейшли до відеопояснень з журналістом в кадрі й паралельним відеорядом та до мотивувальних й піднесених роликів, наприклад, до Дня Незалежності. Завдяки цьому охоплення зросли почасти до сотень тисяч і вони продовжують робити такий контент, паралельно тестуючи нові ідеї й експериментуючи.
Автор одного з найсміливіших акаунтів ЗМІ в TikTok Дейв Йоргенсон радить журналістам, що працюють з платформою, навчитися думати як звичайна людина, що створює тіктоки. Зі своєю командою в The Washington Post вони вирішили вести сміливі комунікації, щедро заправляючи все гумором. «Елемент комедії є частиною ДНК TikTok. І я не хочу цього ігнорувати», — каже Йоргенсон. Так про нові наукові відкриття щодо Covid-19 вони розповіли в скетчі з переодяганням в білі халати науковців.
Однак інший працівник The Washington Post Кріс Васкес вказує, що різні новини потребують різних підходів, адже нікому не спаде на думку знімати скетчі про вторгнення Росії в Україну або рекордну кількість смертей від Covid. Тож природне для TikTok поєднання гумору і фактів можна допасовувати геть не до всіх історій. І кожна редакція мусить шукати свій шлях, як зробити важливий контент сумісним з очікуваннями користувачів додатка.
Представлені в TikTok українські медіа намагаються швидко реагувати на потреби своєї аудиторії й вчаться подавати новини в нових для журналістики форматах. В кожного з розглянутих ЗМІ це виходить по-різному: хтось підтримує нейтральність й формальність комунікації, хтось навпаки приймає правила платформи й вдається до інформування з мемами і гумором. Та все ж більшості медіа вдалося уникнути форматного снобізму й поєднати елемент розважальності, якого очікує аудиторія, з цінностями свого бренду й професійними стандартами, такими як точність і перевіреність інформації. Українська медіасфера лише починає опановувати TikTok і зараз це етап досліджень, випробувань нових інструментів і пошуків того, що найкраще резонує з молодою аудиторією.
Анастасія Ткачук, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка