Мережеві медіа: оперативно, зручно, красиво… А як насправді?
Ірина Рєвунова
Опубліковано: 11-02-2013
Розділи: Нові технології медіа.
0
Визначальними при формуванні іміджу новинного інтернет-ресурсу сьогодні стають привабливий дизайн, мінімальна кількість реклами й зручна навігація з одного боку та охоплення якнайширшого кола тем й оперативність надходження новин – з іншого.
Новина, як і майстерно приготована страва, має бути свіжою, а відтак якнайшвидше поданою споживачеві. Навряд комусь буде цікавим повідомлення про те, що минулої суботи на трасі через замети були кілометрові затори. Проте сьогодні стрічка новин, оперативно зібраних звідусіль, все частіше співіснує з тематичними новинними блоками, які доволі комфортно почувають себе на віртуальних сторінках мережевих медіа. Дещо псують цю ідилічну картину жваві рекламні банери й однотипний дизайн сайтів відомих нині інтернет-ЗМІ.
Виробництво новин в мережі: випередити конкурента і не впасти
Оперативність – стандарт будь-якої новинної, не лише мережевої, журналістики як такої [1,2]. Потреба в надоперативному поданні новин на сайтах інформаційних агенцій зумовлена також і пришвидшенням темпу життя сучасної людини. Однак, зростання кількості інформаційних потоків у мережевому медіапросторі, на жаль, не завжди свідчить про підвищення якості інформаційного продукту. Часто навпаки: поспіх опублікувати повідомлення раніше за конкурентів спричиняє спрощення мови та стилю матеріалів і, що можна дедалі частіше спостерігати на віртуальних сторінках мережевих ЗМІ, призводить до граматичних, пунктуаційних, синтаксичних помилок чи похибок під час набору тексту.
Крім того, існує думка, що читачам не потрібна така велика кількість повідомлень про найрізноманітніші, часто жодним чином не пов’язані між собою події й факти, котрими наразі насичені сайти мережевих медіа. Так, випадково обравши із чималої кількості інформаційних ресурсів у мережі сайт інформаційної агенції «УКРІНФОРМ», увечері 21 січня можна було довідатися про найрізноманітніші події: від інформації про реформування «Укрзалізниці» й засудження директора водоканалу в Алушті до повідомлень про матч київського «Динамо» з румунським «Стяуа» та народження сина у Володимира Зеленського.
І це лише за недовгий відрізок часу із 17.30 до 22.30. Усього ж у стрічці новин на сайті «УКРІНФОРМ» за 21 січня було опубліковано 153 повідомлення.
Для порівняння не зайвим буде навести кількість публікацій за ту саму добу на сайтах інших медійних ресурсів. Після нескладних підрахунків можна отримати наступні результати: «РБК Україна» – 130 повідомлень; «УНІАН» – 110 повідомлень; «Ukranews» – 74 (всі повідомлення доповнені зображеннями); «ZIK» – 151; «Galinfo» – 87; «Фirtka.if.ua» – 41; «Мediaport» – 18 (всі повідомлення доповнені зображеннями).
22 січня кількість новин була наступною: «УКРІНФОРМ» – 186 повідомлень; «РБК Україна» – 130; «УНІАН» – 113; «Ukranews» – 86 (всі повідомлення доповнені зображеннями); «ZIK» – 193; «Galinfo» – 90; «Фirtka.if.ua» – 40; «Мediaport» – 14 (всі повідомлення доповнені зображеннями).
Із діаграми помітно, що найбільшу кількість повідомлень за два аналізовані дні опублікували всеукраїнська інформаційна агенція «УКРІНФОРМ» і регіональна «ZIK».
Варто відзначити, що не на всіх сайтах мережевих інформаційних ресурсів можна переглянути архів новин або принаймні усі новини доби. Так, на сайтах «Іnterfax-Україна» та «Cxid.info» підрахувати кількість повідомлень за добу не вдалося.
Не заглиблюючись у якість і змістову наповненість кожного окремого повідомлення, лише передивившись заголовки, можна з упевненістю сказати, що тематична палітра новин надзвичайно різнобарвна, до того ж, інформація публікується в режимі реального часу. Такий спосіб інформування, незважаючи на дещо песимістичні думки щодо непотрібності великої кількості новинних повідомлень, в добу ноутбуків, планшетів та інших пристроїв для доступу до мережі стає одним з найпоширеніших. Однак, не лише кількість новин, але й першість у їх публікації мають значення для користувача під час вибору, якому мережевому ЗМІ надати перевагу.
Спробуємо простежити, наскільки оперативно сповіщали всеукраїнські та регіональні мережеві ЗМІ про ті чи інші події протягом однієї довільно обраної доби.
Повідомлення про складання присяги Бараком Обамою на сайті «УКРІНФОРМ» з’явилося 21 січня о 19.20, «УНІАН» – о 19.37, «Ukranews» – о 19.55, «РБК Україна» – о 20.35, «ZIK» – о 20.43, «Galinfo» розмістили анонс згаданої вище події.
Про заяву комітету Європарламенту щодо спрощення процедури отримання віз для українців інформаційні агенції сповістили в наступному порядку: «УНІАН» – 22 січня о 20.05, «РБК Україна» – о 20.35, «УКРІНФОРМ» – о 20.37, «Ukranews» – о 22.34.
Впадає в очі той факт, що регіональні інформаційні агенції, часто тяжіючи до місцевих новин, про події всеукраїнського й світового масштабу або інформують пізніше за загальнодержавні інтернет-медіа, або не інформують узагалі.
Тож, сьогодні на ринку новинних медіа в мережі існує доволі жорстка конкуренція за охоплення якнайширшого кола тем і першість подання інформації, через що час від часу страждає якість повідомлень, а самі матеріали подаються у формі «копіпасту» із сайтів колег.
Стрічка новин vs тематичні блоки: звичне й нове на сайтах інформаційних агенцій
Спільною для переважної більшості сайтів інформаційних агенцій рисою є наявність на головній сторінці стрічки новин, котра часто охоплює чималу площу й містить усі повідомлення доби. Разом з тим, на сайтах новинних ЗМІ спостерігається прогнозована експертами [3] тенденція до подання новин окремими тематичними блоками, котрі наразі не завжди вдало сформовані.
На головній сторінці сайту «УКРІНФОРМ» наведені окремі повідомлення з різних рубрик, проте вони не об’єднані в групи й візуально схожі швидше на ще одну стрічку новин, ніж на блоки інформації.
Доволі непогано згуртовані повідомлення на сайті «Ukranews». Графічно й тематично виокремлені блоки «Головні події», «Україна», «Світ», «Економіка», «Події», «Наука і технології», «Культура», «Курйози», «Прес-релізи».
Сайт «РБК Україна» може «похвалитися» фактично двома стрічками новин й розташованими у «підвалі» сторінки тематичними блоками «Політика», «Економіка», «Надзвичайні події», «Спорт», «Суспільство», «Цей божевільний світ». Таке невдале розташування блоків нівелює їх практичне значення, оскільки, перш ніж читач дістанеться до них, усі цікаві йому повідомлення він уже прочитає.
«ZIK» пропонує користувачам як довгу стрічку новин, так і об’ємні тематичні блоки «Львів/Область», «Західна Україна», «Влада», «Економіка», «Надзвичайні ситуації/Кримінал», «Спорт», «Людина», «Світ», «Відео», розташовані зліва від новинної стрічки й супроводжені зображеннями.
На головній сторінці сайту «Фirtka.if.ua» вміщено чимало блоків повідомлень, які розкидані хаотично й позначені нетиповою для новинних ресурсів тематикою: «Аномальна правда», «Душа і тіло» тощо.
Не всі інформаційні агенції сьогодні можуть запропонувати читачеві структуровані, розбиті на блоки новини. На сайтах «УНІАН», «Galinfo», «Мediaport» і «Cxid.info» тематичних блоків або зовсім немає, або повідомлення згуртовані не за тематикою новин, а за іншими критеріями.
«Обгортка» для інформації
Зручність навігації й привабливій дизайн, так само як і широта тематики публікованих новин та оперативність їх появи на сайті, здатні суттєво впливати на конкурентоспроможність конкретного медійного ресурсу. Так, зайти на сайт інформаційної агенції, щоб насолодитися привабливим дизайном можна раз або двічі, але відвідувати ресурс щодня користувач найімовірніше буде тоді, коли він саме на цьому сайті дізнається важливі для нього новини тут і зараз. Однак, незручний інтерфейс, складна навігація, засилля реклами, зокрема нав’язливих рухомих банерів, що виїдають очі своїми кольорами й миготінням анімації, здатні суттєво погіршити оцінку сайта користувачем.
Якщо оперативність подання інформації на сайтах більшості аналізованих медіа у цілому задовільна, то зручність навігації й дизайн сайту часто викликають чимало нарікань.
Звернемося до сайтів популярних нині інформаційних агенцій.
Оновлений сайт «УКРІНФОРМ» на тлі інших виглядає цілком пристойно. Рухомий блок найважливіших новин, простий дизайн без надлишкових ефектів і яскравих кольорів, доволі зручна навігація (на стартовій сторінці є рухомі тематичні блоки, колонки останніх новин, топ тем, відео, заголовки й ліди вибраних повідомлень, фотохроніка тощо; наявний пошук по сайту, у тому числі розширений пошук), і, що важливо, майже повна відсутність банерної реклами сприяють швидкому знаходженню необхідних повідомлень.
Сайт «УНІАН» на перший погляд виглядає перевантаженим блоками, котрі фрагментують сторінку й розпорошують увагу. Проте сайтові вдається уникати надмірного загромадження рекламою. Із елементів навігації не зайвим буде відзначити наявність кнопок розділів регіональних проектів інформаційної агенції. У цілому ж серед сайт залишає враження хаотично нагромаджених цеглинок, побудувати із яких зручну для користувача конструкцію у розробників поки що не виходить.
Оформлення сайту «Ukranews» у цілому задовільне, дещо псує враження хіба що реклама вгорі сторінки й банер, що спливає, на головній сторінці сайту. На сайті знаходимо колонки останніх і головних новин, вибрані новини з кожного розділу сайту, пошук по сайту тощо. Цікавинкою Ukranews є розділ «Курйози». У цілому ж, рубрикація й навігація сайту проста й інтуїтивно зрозуміла.
Сайт «РБК-Україна» при першому ж погляді на нього дещо вирізняється з-поміж сайтів інших інформаційних агенцій. Нетипова система навігації позначена розташуванням основної рубрикації в лівій колонці сторінки, в той час як вгорі розташовані й найперше впадають у вічі вкладки із посиланнями на інформацію неновинного характеру. Крім того, частина рубрик навіть у нібито українській версії сайту зазначена російською мовою. Дизайн, виконаний у біло-зелених тонах, невиразний, і, завдяки відсутності реклами та яскравих кольорів, не відволікає від текстових повідомлень. Проте у цілому оформлення сайту викликає чимало нарікань, здебільшого через недосконалість навігації й рубрикації.
Система навігації й оформлення сайтів усеукраїнських інформаційних агенцій наразі знаходяться на вищому рівні, ніж відповідні параметри сайтів регіональних інформаційних агенцій, загальною й наскрізною тенденцією яких є надмір реклами й не завжди зручна навігація.
Інформаційна агенція «ZIK», яка серед своїх регіональних «колег» вирізняється оперативністю публікації та широтою охоплення тематики новин, бездоганним дизайном і навігацією по сайту похвалитися не може. До здобутків в оформленні власного сайту «ZIK» можуть зарахувати рухомий блок найважливіших новин і відео на початковій сторінці. Проте дизайн сайту агенції позначений і жирними мінусами. Це й занадто яскраві кольори оформлення, котрі не просто «б’ють в очі», а й відволікають від прочитання новини, і велика кількість реклами, у тому числі нав’язливих банерів, котрі виринають щоразу, коли користувач оновлює сторінку. Навігація, хоча й не така проста та зрозуміла, як того хотів би користувач, проте цілком придатна для швидкого орієнтування й пошуку необхідної інформації.
Оформлення сайту «Мediaport» намагається наслідувати своїх усеукраїнських «братів». Навігація й рубрикація спрощені й зручні для першого знайомства із сайтом, але при подальшій роботі виникає бажання «додати кнопочок» – надто вже мало інструментів для зручного серфінгу по сторінках. Суттєво псують красиву на перший погляд обгортку й громіздкий рекламний банер вгорі сайту й посилання на «смажені» новини, котрі, варто відзначити, розробники сайту принаймні спробували сховати до найменш помітної частини сторінки.
Сайт «Cxid.info», на жаль, знаходиться в не найкращому стані. Надмір реклами, недостатня інформативність головної сторінки, значна частина посилань на повідомлення з інших інтернет-ресурсів, часто «жовтого» й провокаційного характеру, – всі ці й без того значні вади здаються дрібницями порівняно з практично повною відсутністю системи навігації: частина вкладок, які відображають рубрикацію сайту, на момент аналізу були порожні.
Дизайн сайту «Galinfo», позначений незвичними для своєї категорії багряно-сірими кольорами, виокремлюється з ряду однотипних синьо-білих кольорових схем конкурентів й швидко запам’ятовується. Проте значна частка реклами й незбалансоване співвідношення розмірів колонок погіршують загалом позитивне враження від ресурсу. Навігація також не на висоті (верхня й нижня панелі кнопок просторово віддалені одна від одної, відсутня чітка система рубрикації), однак цілісний образ сайту «GalІnfo» залишає доволі позитивне враження.
Сайт агенції «Фirtka.if.ua» можна назвати класичним зразком веб-ресурсу регіонального мережевого медіа. Яскраве тло навколо, анімовані банери й інша реклама, велика кількість різноманітних блоків – типові, але не найкращі риси сайту регіонального ЗМІ. Система навігації надмірно ускладнена й створює відчуття того, що розробники намагалися вмістити на головній сторінці якщо не всю інформацію, то принаймні її більшість. Одначе, попри суттєві вади сайт «Фirtka.if.ua» виглядає цілком пристойно завдяки ненав’язливій сірій палітрі оформлення й непоганій системі рубрикації вгорі сторінки.
Кожен із проаналізованих сайтів має власні недоліки й переваги оформлення та навігації, однак найбільш помітними й спільними для багатьох медіа рисами вважаємо неповноту й недовершеність системи рубрикації, надмір зображального контенту, яскраву рекламу, що миготить і рухається, надмірне наповнення головної сторінки.
Проведений лише протягом двох діб аналіз контенту та оформлення сайтів новинних мережевих ресурсів дозволяє визначити такі риси подання новин:
як оперативність, різноманітність та широкий спектр тематики повідомлень, що є позитивною рисою, але часто призводить до ускладнення навігації по сайту ЗМІ;
– зловживання рекламними банерами;
– надмірне завантаження контентом головної сторінки;
– співіснування стрічки новин і тематичних новинних блоків на головній сторінці сайту.
Чітка тенденція до групування повідомлень у тематичні блоки не витісняє із сайтів інформаційних агенцій уже звичну стрічку новин, оскільки новинний контент, продукований провідними інформаційними «гігантами», змістовно й тематично різноплановий і не завжди може бути приєднаний до того чи іншого блоку. Сьогодні значні потоки інформації потребують групування не лише за часом появи новини, а й за темою повідомлення, проте з таким завданням краще можуть впоратися не інформаційні агенції, зайняті безперервним пошуком новин, а інші мережеві ЗМІ, котрі, не прагнучи охопити весь спектр подій, мають змогу зробити наголос на тій чи іншій інформації й сформувати відповідні тематичні блоки.
Нині від користувачів часто можна почути невдоволення мережевими ЗМІ. Мовляв, і недостовірні, й зорієнтуватися в потоці інформації складно. Проте такі дорікання часто ґрунтуються скоріше на стереотипах, ніж на фактах. Так, новим медіа є над чим працювати і що вдосконалювати: як самі повідомлення, так і оформлення сайтів інтернет-медіа часто не відповідають запитам користувача. Проте вже зараз мережеві новинні ресурси стають одним з головних джерел отримання інформації не лише для населення, але часто й для традиційних ЗМІ.