Коронавірус vs кіберспорт: як студії висвітлюють турніри під час карантину
Максим Білоконь
Опубліковано: 05-10-2021
Розділи: Огляди, аналітика.
0
З початком пандемії COVID-19 спортивна індустрія зазнала великих економічних втрат. Команди втратили значну частину прибутку через відсутність глядачів на трибунах, а деякі спонсори і геть припинили співпрацю з організаціями, вимагаючи компенсації за відсутність ефірного часу. Такі масштабні події 2020 року, як Олімпіада у Токіо та чемпіонат Європи з футболу, було перенесено на 2021 рік.
Кіберспорт також постраждав від пандемії, але зміна умов та скасування турнірів відбувалися поступово. IEM Katowice з дисципліни Counter Strike: Global Offensive став одним з останніх значних турнірів у великому кіберспорті, що проводився на арені з глядачами. Але навіть на гранд-фінал, який грали у кабінках на сцені, не пускали нікого. Невдовзі після цього такі масштабні турніри як ESL One Los Angeles 2020 з Dota 2 та чергові мажори з Counter Strike: Global Offensive було переведено в онлайн, а про звичний змагальний сезон можна було забути.
Втім, у основних дисциплінах продовжувалися турніри, висвітленням яких займалися відповідні студії. Деякі підійшли до цього дуже креативно. Оглянемо події, які стали найбільш популярними серед глядачів за кількістю переглядів та щоденним онлайном, та спробуємо з’ясувати, як змінився підхід до висвітлення подій у кіберспорті і чим він відрізняється від періоду, коли турніри проходили у LAN-форматі, тобто у спеціально підготовленій сцені на арені чи стадіоні.
ESL One Los Angeles 2020 – «домашня аналітика» та коментування коментаторів у студії
Через стрімке поширення коронавірусної інфекції студія Maincast, що займалася висвітленням турніру, перейшла до формату онлайн-аналітики, де всі учасники студії вели ефір зі своїх домівок. По завершенню передматчевої аналітики, слово брали коментатори, які розповідали про події у грі зі студії. Впродовж всіх матчів глядачі мали онлайн-доступ до веб-камер гравців, отримавши можливість спостерігати за їхніми емоціями під час всього матчу. Особливо цінним це було в моменти, коли оператори вмикали повтори ключових баталій і, подекуди, компонували це з вираженням емоцій гравців. Таку практику почали використовувати ще під час The International 2017. Але у випадку зі змаганнями від ESL це особливий елемент, адже цей турнірний оператор ставить використання камер як одну з умов, за якої команда стає учасником змагань.
Epic League – інтерактив з гравцями, післяматчеві інтерв’ю та розваги для аналітиків
Другий сезон Epic League, який проходив з 13 листопада до 13 грудня, продовжив цикл онлайн-турнірів. Цього разу основним каналом висвітлення для російськомовної аудиторії стала студія RuHub, а сам турнір було оформлено у стилістиці Дикого Заходу. Насамперед, це стосувалося зовнішнього вигляду ведучих, аналітиків та коментаторів, а також специфічного дизайну студії, де поєднувалися елементи того самого Дикого Заходу та дисципліни Dota 2.
Відповідно до того, яку тематику обрали організатори, гравців команд також залучали до активності у вільний від поєдинків час. Це було змагання під назвою Дуель. Двоє учасників мали по шість питань. Правильна відповідь на кожне питання дозволяла зробити постріл в опонента, забираючи в нього «життя». Переможцем у цьому змаганні був той, у кого в кінці залишалося більше «життів».
Ведучим також було запропоновано кілька міні-ігор. Наприклад, після відтворення фрагменту з поєдинків попереднього дня, необхідно було здогадатися, чим закінчиться той чи інший епізод. А оскільки люди, які мали дати відповідь, не працювали на тих матчах у студії, ситуація ставала цікавішою. Також потрібно було знайти відповідність між гравцями та країнами їхнього походження. Все це відбувається на початку ефіру, аби заповнити паузу до старту першого матчу, адже далі все йде в звичному темпі. А різний інтерактивний креатив використовують лише під час тривалих пауз.
WePlay AniMajor – стилізація арени, образи ведучих та мультитрансляції
Перенесемося у червень 2021 року, коли відбувся другий мажор сезону. Він проходив в Києві, але зважаючи на епідеміологічну ситуацію, навіть під час стадії плей-офф поєдинки проходили без глядачів (груповий етап відбувався у готелі). Слід зауважити, що всі турніри такого формату у період до пандемії проводилися на сцені, де глядачі могли бачити гравців, що сиділи у кабінках зі звукоізоляцією. Цього разу навіть за наявності підготовленого приміщення та відповідної стилізації на арені були присутні лише команди, таланти (так у кіберспорті називають коментаторів) та знімальна група організаторів для офіційної трансляції. Втім студії, що займалися висвітленням турніру, подбали про те, аби демонстрація в онлайні відбулася на належному рівні. Так, наприклад, англомовні таланти, що працювали безпосередньо у студії за запрошенням WePlay, були одягнені у тематичні наряди. Сцену, як і арену з місцями для гравців було стилізовано відповідно до основної концепції.
Окремо варто виділити епізоди з виходами команд. Поява кожного колективу супроводжується заздалегідь підготовленим роликом, де дається інформація про роль кожного члена команди. До того ж, у момент крокування гравців ареною звучить саундтрек з аніме. Як прикладу можна навести представлення та вихід європейського колективу Alliance.
Ще одна деталь, варта уваги – опція мультитрансляції, яку використовувала студія Maincast на стадії Wild Card (кваліфікації поза основним відбором) та під час групового етапу. Річ у тім, що на цих етапах відбувається значно більше поєдинків, ніж у плей-офф, і їх часто ставлять на одні сегменти часу. Тому, аби глядачам було зручніше обрати поєдинок для перегляду в конкретному слоті, їм достатньо було перейти до основного потоку, після чого натиснути на відповідну клавішу та обрати трансляцію. Так, одночасно могло працювати одразу чотири студії аналітики та чотири пари коментаторів, які вели роботу до кінця ігрового дня та остаточного завершення поєдинків.
Як буде далі?
Кіберспорт поступово виходить з коронавірусної кризи та повертає формат великих турнірів. Досвід онлайн-турнірів показав, що навіть за умов повної ізоляції та відсутності глядачів на трибунах можна проводити турніри з чималим призовим фондом (до 500 тисяч доларів). До того ж, якщо іноземні таланти здійснюють трансфер до іншої країни (як у випадку з AniMajor, де англомовні коментатори, аналітики та ведучі прилітали до України), їх необхідно ізолювати на період карантину, провести тестування та організувати своєрідну «бульбашку», коли вони пересуваються виключно від місця роботи до місця проживання, аби мінімізувати контакт зі сторонніми особами.
Вже 7 жовтня 2021р. розпочнеться The International 10 – наймасштабніший турнір останніх двох років. Він покаже, чи готові організатори проводити змагання із глядачами, дотримуючись відповідних правил і створювати ефект шоу. Звісно, ще зарано говорити про новий змагальний сезон, адже якісь деталі будуть відомі лише після офіційного анонсу. Також, наразі багато що залежить від ситуації у світі та того, чи готові ті чи інші країни приймати великі турніри в себе. Але вже можна говорити про те, що індустрія повертається до звичного ритму роботи.
Максим Білоконь, магістрант факультету журналістики ЛНУ ім. І.Франка