Плітки, інтриги та скандали або про що розповідає сучасна спортивна журналістика?
Максим Білоконь
Опубліковано: 13-09-2019
Розділи: Огляди, аналітика.
0
Скільки мільйонів доларів отримають боксери за бій, до якого готувалися понад рік? Де знову засвітилася дівчина, яка вискочила на газон «Ванда Метрополітано» у фіналі Ліги Чемпіонів 2019? Останніми роками тенденція висвітлення спортивних новин у медіа кардинально змінилася. Складається враження, що журналістів цікавить не стільки спортивна подія, скільки те, що відбувається за лаштунками. Чи справді шанувальники спортивного контенту хочуть більше скандалів та інтриг, а не висвітлення досягнень улюблених спортсменів? Розглянемо найбільш показові ситуації, де спортивні медіа відходили від основних тем заради «сенсацій».
Футбол
На жаль, найпопулярніший вид спорту у 21 столітті дарує нам не тільки красиві матчі з подекуди неймовірними розв’язками, але й численні скандали та інтриги. І ясна річ, що частину такої інформації у медіа можуть перекрутити, перебільшити і зробити з неї «сенсацію».
Проте такі новини зазвичай привертають увагу аудиторії лише один раз, після чого розчиняються у потоці свіжого епатажу, що не має прямого стосунку до спорту. Наприклад, коли ми бачимо чергову публікацію про дружину футболіста, яка «балует фанатов фотографиями в бикини», доповнену фотографіями дівчини з Інстаграму – як це стосується спортивної тематики? На кого розрахований цей матеріал? Скільки переглядів він може зібрати та як швидко втратить актуальність? Питання риторичні.
Прикладом якісної роботи спортивного видання може бути онлайн-ресурс «Sportarena», про який ми вже писали. Інколи тут також трапляються короткі новини про дружин спортсменів з їхніми фото, але у стриманій, ненав’язливій манері. Проте справжні прихильники спортивної аналітики, інтерв’ю або оглядових текстів зможуть знайти багато цікавих авторських текстів, наприклад, аналіз свіжого трансферу Євгена Коноплянки до Шахтаря, розповідь про майбутнього суперника Олександра Усика Тайрона Спонга та багато іншого.
Бокс
Сучасна історія боксу подарувала нам не тільки список відомих прізвищ, але й знамениті протистояння на рингу. Можна згадати і поєдинок Володимира Кличка проти Ентоні Джошуа, і бій за трофей Мохаммеда Алі та звання абсолютного чемпіона між Олександром Усиком та Муратом Гассієвим, а також протистояння непереможних Тайсона Ф’юрі та Деонтея Уайлдера, які не змогли виявити переможця за 12 раундів. Проте видовищам на рингу передують багато інших подій: зважування, прес-конференції, численні інтерв’ю і коментарі спортсменів та їхніх промоутерів.
І кожне слово, яке промовляє спортсмен чи промоутер на камеру, миттєво розповсюджується авторитетними медіа чи громадянськими журналістами. Часто ніхто навіть не звертає увагу на контекст, головне – зробити сенсацію. Вже згаданий раніше Деонтей Уайлдер неодноразово був головним героєм таких матеріалів. Чемпіон світу у важкій вазі за версією WBC регулярно дає коментарі журналістам. І якщо хоча б одна його фраза буде стосуватися майбутнього поєдинку, або десь прозвучить ім’я нового суперника, це одразу підхоплять та створять з цього матеріал з гучною назвою. Однак фанат боксу не знайде у ньому жодної цікавої інформації.
Чи все залежить від журналістів?
Не секрет, що навіть досвідчені спортсмени спересердя можуть наговорити багато зайвого, не замислюючись над тим, які наслідки матимуть їхні репліки.
Чудовий приклад того, як треба спілкуватися з журналістами, демонструє український боксер Володимир Кличко. Його суворий погляд, з яким він виходить на зважування, а потім на ринг, чітко передає ставлення Володимира до роботи. Він поважає своїх опонентів, але якщо вони дозволяють собі кидатися образами та погрозами в бік Кличка-молодшого, він дає відповідь у рамках поєдинку.
Тут можна пригадати і останній бій у кар’єрі «сталевого молота» проти молодого британського боксера Ентоні Джошуа. Це був бій за звання чемпіона світу у трьох версіях, і обидва бійці підходили до нього дуже серйозно. На всіх прес-конференціях Кличко та Джошуа висловлювали повагу один до одного, але наголошували – вони зроблять все заради перемоги.
Тут не було конфліктів, пліток та всього того, що вирує довкола подій такого масштабу, проте це була гарна, видовищна історія, яка завершилася перемогою Ентоні Джошуа в 11-му раунді. Цей поєдинок називали протистоянням поколінь, де переміг молодий боєць, який після цього ще більше року буде утримувати звання чемпіона світу. Після цього бою боксери навіть зустрілися знову, де згадали найкращі моменти того вечора на Уемблі 27 квітня 2017 року.
А от як негативний приклад можна згадати подекуди провокаційну поведінку одного із колишніх суперників Кличка – Тайсона Ф’юрі. Непереможний британець відомий своїми гучними заявами про те, як легко він може перемогти потенційних опонентів. Чого вартий лише його вислів про те, що він міг би перемогти Олександра Усика однією рукою. Це дуже смілива фраза, адже ми пам’ятаємо, що після перемоги над Володимиром Кличком свій наступний серйозний бій британець провів проти Деонтей Уайлдера, і поєдинок закінчився у нічию.
Також слід зазначити, що у сучасному боксі все вирішують промоутери, тому прихильникам цього виду спорту залишається лише чекати на інформацію про те, коли улюблений спортсмен вийде на ринг проти дійсно серйозного суперника.
Той же Олександр Усик після переходу у надважку вагову категорію стверджував, що хоче зустрітися з усіма боксерами топ-рівня протягом наступного року. Звісно, це одразу підігріває інтерес публіки, але ми чудово розуміємо, що всі бої такого масштабу відбудуться тільки після тривалих перемовин між промоутерами, узгодження гонорарів та багатьох інших деталей.
Внести корективи чи залишити все як є?
Інформаційний простір у спортивній індустрії переповнений зайвими новинами. Вони можуть розважати, обурювати або навіть шокувати. Проте якщо відкинути усі плітки, інтриги та скандали, то можна побачити, що справді важливої для нас інформації зі світу спорту не так вже й багато. Звісно, журналістам потрібно регулярно оновлювати стрічку, створювати розмаїття жанрів та підтримувати інтерес читачів до свого ресурсу. Проте, якщо єдиний дієвий метод у цьому випадку це публікації «сенсацій», «шокових фото» та «скандальних заяв», то постає питання щодо здатності авторів якісно виконувати свою роботу. Можливо, варто змістити пріоритети, зосередитися на інших форматах і менше цитувати «SkySports» та інші ресурси такого штибу?
Максим Білоконь, студент факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка