Це вже не іграшки. Як висвітлюють події кіберспорту в Україні
Максим Білоконь
Опубліковано: 25-07-2019
Розділи: Огляди, аналітика.
0
На початку свого існування онлайн-ігри були лише зоною дозвілля, де люди могли розслабитися після робочого дня або повеселитися з друзями, перемагаючи віртуальних суперників. Але із становленням кіберспорту ігри перетворилися на справжні спортивні дисципліни, де професійні колективи змагаються між собою за звання найкращого. Українці також заявили про себе, коли у 2011 році колектив Natus Vincere став переможцем першого в історії The International – найбільш престижного турніру у дисципліні Dota 2. Після цього було багато перемог на різних турнірах, але фанати не мали змоги відслідковувати успіх улюбленої команди у ЗМІ, адже на той час кіберспорт не привертав уваги українських медіа.
Зараз ситуація кардинально змінилася. Зі зростом популярності соцмереж колективи почали висвітлювати всі актуальні новини через Твіттер, Фейсбук та Інстаграм, а роль медіа взяли на себе професійні студії, які не тільки слідкують за розвитком подій в індустрії кіберспорту та відстежують всі актуальні зміни, але й транслюють наживо всі професійні турніри. Звісно, онлайн-видання не стояли на місці – популярні українські спортивні ресурси «Sportarena» та «Sport.ua» підхопили тренд і регулярно публікують новини із головних дисциплін. Але це здебільшого новини, що стосуються окремих подій (наприклад вихід команди Natus Vincere на The International 2019), або кардинальних змін у складах команд чи міжнародних рейтингах.
Розглянемо нові тренди висвітлення подій кіберспорту на прикладі студії Maincast та вже згаданої раніше організації Natus Vincere.
Різноформатний контент: як працює Maincast
15 липня 2019 студія Maincast святкувала свою першу річницю. За цей період команда встигла висвітлити всі масштабні турніри сезону, починаючи від The International 2018 і закінчуючи Epicenter Major 2019. Під час кваліфікацій на черговий турнір студія мала понад 100 000 глядачів на своїх трансляційних каналах, а кількість підписників у соцмережах збільшується щодня. Що ж дозволило студії за один рік перетворитися з новачка індустрії у найпопулярніший ресурс для висвітлення кіберспортивних новин в Україні?
Окрім публікацій новинного характеру в Інстаграмі та Твіттері, а також регулярних трансляцій турнірів на платформі Twitch, Maincast також має власний канал на YouTube, де і публікуються основні новини. Це й інтерв’ю з гравцями команд (серед гостей не тільки українські, але й американські та європейські кіберспортсмени з популярних колективів), і розважальні рубрики з конкурсами.
Популярною серед глядачів каналу є програма Mainshow, яка має дискусійний формат: ведучий разом із запрошеними гостями та аналітиками обговорюють і аналізують події у кіберспорті за минулий місяць (турніри, зміни у складах команд, конфліктні ситуації тощо). Переважну більшість випусків знімають у студії в Києві, але одна з програм, а саме – випуск за лютий – у Львові.
Нетипова журналістика: як працює репортер організації Natus Vincere
Головна українська кіберспортивна організація Natus Vincere набула популярності із самого початку свого існування. Тепер, коли більшість новин з індустрії кіберспорту висвітлюються у соцмережах, аудиторія має змогу слідкувати за всіма новинами, які стосуються колективу.
Хто ж створює увесь контент, який потім з’являється на офіційному ютуб-каналі або в Інстаграмі і збирає сотні тисяч переглядів? Це – репортер Яна Хімченко. За роки роботи в організації вона створила десятки відео-роликів у різних форматах, завдяки яким можна бачити те, що відбувається всередині команди (зараз йдеться безпосередньо про підрозділ Dota 2).
Найпоширенішими на каналі є формати влогу та інтерв’ю. У випадку з першим ми бачимо буквально кожен крок команди. Якщо у випуску йдеться про виступ на турнірі, нам показують як гравці живуть у готелі, як готуються до поєдинку. Також ми бачимо фрагменти гри. Яскравий приклад – влог з турніру Stockholm Major. Якщо ж говорити про інтерв’ю, то цей формат програм перестає бути однотипним завдяки інтерактиву, який влаштовують під час зйомок. Наприклад – перше інтерв’ю з гравцем Владиславом Крістанеком під час його дебюту у колективі. Глядачі мали змогу не тільки побачити, як живе майбутній спортсмен, але й дізнатися про те, який шлях він пройшов від звичайного геймера до гравця найпопулярнішого колективу.
Журналісти чи аматори?
Чи можна назвати діяльність студії та роботу репортера в організації журналістською діяльністю в класичному вигляді? Мабуть ні. Вони не пишуть традиційні публікації для друкованих чи онлайнових видань, а їхня робота пов’язана зі створенням візуального контенту для соцмереж. А для того, щоб зацікавити велику аудиторію та виділятися серед конкурентів (наприклад студій Starladder та RuHub), вони створюють якомога більше різноманітних форматів.
Водночас варто зазначити, що висвітлення подій у сфері кіберспорту не зводиться до створення розважального контенту. Так, там присутні специфічні рубрики, але це радше орієнтація на віковий діапазон аудиторії та прагнення зробити унікальний контент, ніж умисно перетворити висвітлення новин на розважальне шоу.
Максим Білоконь, студент факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка