Учитель в інстаграмі: тренди для школи чи школа для трендів
Лілія Кичма
Опубліковано: 17-07-2025
Розділи: Огляди, аналітика.
0
Українські вчителі завоювують соціальні мережі, увагу медіа та учнівські серця. Вони долають стереотипи про авторитарного вчителя, якого доводилося боятися, натомість доповнюють освітній процес цікавими трендами, власними розробками та новим підходом до розуміння учнів. Утім, не всі педагоги й освітні експерти задоволені сучасними вчительськими методами та говорять про небезпеку таких тенденцій.
У «Всеосвіті» запевнили, що дружні стосунки між вчителями й дітьми ніяк не руйнують дисципліну в класі й не перешкоджають вчителям бути позитивним авторитетом для своїх учнів. «В колективі з дружнім кліматом учень не буде боятися підняти руку, помилитися, висловити альтернативну думку». Натомість страх перед вчителем підвищує рівень тривожності, який погіршує запам’ятовування й сприймання нової інформації.
Одним із медійно відомих вчителів є київський вчитель фізики й інформатики Руслан Циганков, який здобув популярність серед українців веденням соцмереж, де він публікує відео про роботу та шкільні будні. Нещодавно мер Львова Андрій Садовий на своїй сторінці у фейсбук закликав людей написати в коментарях, чому Руслан Ігорьович має переїхати до Львова. «Так, я теж хотів би мати в дитинстві такого вчителя фізики. Але добре, що такі вчителі є в наших дітей», ― написав він.
В інтерв’ю «Суспільне. Культура» Руслан Циганков розповів, що ставив за мету, аби TikTok був не лише для розваг, а й для того, щоб дізнатися щось нове. Вчитель вважає, що такий предмет, як фізика, слід показувати на практиці, проте шкільне обладнання старе й погано працює. Тому доводиться збирати нове з підручних матеріалів, а теорію та формули він намагається пояснювати через асоціації для кращого запам’ятовування. Крім того, вчитель погоджується, що урок не варто перетворювати на шоу.
«Найперше: все залежить від учителя — як він поставить себе та зацікавить дитину своїм предметом. Потім важливо розуміти, що є діти, більш схильні до точних наук або до лінгвістичних наук. Це також треба враховувати і в жодному разі не змушувати, мовляв, “у тебе двійка з фізики, давай ― вчи!” Краще спробувати зацікавити дитину або ж сконцентруватися на тих предметах, які їй краще даються», ― пояснює він в інтерв’ю.
Відео, в яких Руслан Циганков доступно для дітей та дорослих пояснює закони фізики, тривають 1-2 хвилини. Також він використовує нові технології та візуалізацію, коли немає потрібного обладнання.
Учитель розповів, як проводить урок: «Спершу я намагаюся пояснити все на пальцях простими словами, використовуючи навіть сленгові фрази. Хоча в TikTok мені часто прилітає в коментарях, мовляв, “як так можна, вчитель має використовувати лише правильну мову!” А я пояснюю, що коли дитині розповідати зарозумілими словами, вона слухати не буде, а якщо застосувати “кринж” або “треш” ― це стане ніби гачком для дитини. Учні одразу звертають увагу ― і з того, що далі вчитель буде накидати, дитина хоча б щось запам’ятає».
Також про Руслана Циганкова писали медіа після того, як вчитель оприлюднив відео, де він співає і танцює разом з випускниками. Як про це повідомляв «24 канал», «Популярний київський вчитель фізики та інформатики Руслан Циганков продемонстрував, як креативно можна провести випускний. Він заспівав однойменну пісню про свято, а потім станцював разом зі своїми учнями. Відео виклав у соцмережі. При цьому написав: “Мої учні – то щастя. І я – щасливий”.
У соціальних мережах, зокрема в Instagram, відео зібрало багато позитивних коментарів. Загалом люди захоплені вчителем та заздрять учням.
«Якби в мене був такий крутий вчитель, мабуть, фізика була б улюбленим предметом»
«Я б повернулася викладати в школу, якби точно знала, що мої колеги будуть такими, як ви»
«Вони точно будуть згадувати цей момент, як один з найкращих в їхньому житті»
«Де в мої часи були такі вчителі»
Але траплялися й не такі лояльні відгуки, хоча їх довелося добре пошукати серед напливу похвали:
«А я не розумію цієї моди на ці вивчені флешмоби. Для мене в таких виступах нема прояву почуттів, це просто механічна пам’ять, і все. А ще коли дорослі вчителі починають намагатися рухатися як підлітки, це й смішно, й соромно. Дівчата в незручних для таких «танців» сукнях. Виглядає все як балаган».
Український освітянин Сергій Ракитянський теж не в захваті від танців учителя, проте більшість його докорів звернені до директорів шкіл. Про це він написав у пості «Фріки у керівництві: коли шкільне шоу підмінює суть». Автор говорить про «тривожний тренд», коли директори шкіл стають зірками TikTok, забуваючи про головну місію – розвивати і підтримувати освітній процес. «Замість того щоб бути прикладом для педагогів і орієнтиром для учнів, вони стають учасниками безглуздих інтернет-шоу, які лише на перший погляд здаються креативними та прогресивними».
Сергій Ракитянський вважає, що мотивами такого «маскування під “сучасність”» є спроби здобути дешевий авторитет, втиснутися в молодіжне середовище, не через розуміння, а через імітацію. «Директор, який не має базових навичок співу, але вперто виконує караоке на шкільній лінійці, або директорка, яка викладає у TikTok танці з першокласниками, більше нагадує персонажа реаліті-шоу, ніж лідера освітнього процесу».
Як пише Ракитянський, справжній авторитет не потребує ані танців, ані гучних флешмобів. Його створюють чесність, відкритість, повага до вчителя й учня, здатність чути, а не просто транслювати. Хороший директор будує довіру щоденною роботою, виваженими рішеннями, підтримкою колективу, а «не зірковими “виходами” на сцену».
«Діти не потребують “інстаграмного” керівника, вони потребують присутнього дорослого. Не друга, а наставника. Не актора, а авторитетну людину, яка тримає баланс між педагогічною гідністю і людською щирістю», – пише освітянин. Також він наголошує на тому, що міжнародний досвід не показує директорів, які у костюмах танцюють під ремікси з TikTok, аби «підійти до дітей ближче». Як вважає Сергій Ракитянський, за кордоном це назвали б не креативом, а «професійною непридатністю».
Його думки здобули підтримку в коментарях, проте самих коментарів небагато – всього одинадцять, два з яких, власне, Сергія Ракитянського, де він вирішив поділитися тим, що його «передбачення» таки здійснилось. «І найприкріше я ще 15 років тому казав колегам: прийде час, коли ми будемо навчати дітей, неосвічених батьків. І ось ми тут. Ці «дорослі» бачать у директорі не лідера, не фахівця, не авторитет, а «крутого чувака з тренду».
Проте, поки інші сперечаються про доречність трендів та соцмереж у роботі вчителя, самі вчителі продовжують навчати дітей і створювати разом з ними вірусні відео, збираючи тисячі лайків.
Львівський вчитель англійської мови Віктор Демко записав на відео у своєму каналі в YouTube, чому вирішив працювати в школі, через що й став героєм матеріалу від Oboz.ua. «Коли я спілкуюсь з дітьми у школі, у мене набирається купа емоцій. І здебільшого це позитивні емоції. Плюс постійно треба кудись бігти, щось робити: то якийсь конкурс, то відправити на олімпіаду, то організувати подію з усім класом. Тобто постійно щось відбувається», – говорить він.
Також, окрім каналу в ютубі, Віктор Демко активно веде сторінку в Instagram та TikTok. «Вчитель зі Львова Віктор Демко намагається бути на одній хвилі зі своїми учнями, креативно навчає їх англійської та знімає відео для Tik Tok», — пише про це «Радіо NV».
Раніше він разом з школярами взяли участь в TikTok-тренді, де станцювали під пісню Naghty Boy & Sam Smith “La La La”, назбиравши майже 25 тисяч лайків і понад 200 коментарів.
«Чудовий підхід до навчання! Навіть на перервах ви знаходите спосіб зацікавити дітей і допомогти їм вивчати англійську через пісні. Кеер it up»
«Таких вчителів, які на одній хвилі зі своїми учнями, діти, по-перше, поважають, по-друге, реально слухають. У мене сестра вчителем була, так само намагалась бути в тренді, діти потім не хотіли її відпускати»
Інша вчителька потрапила в стрічку новин, розчуливши користувачів соцмереж тим, що перервала урок, аби діти змогли подивитися на вальс випускників. Діана Палаш, вчителька математики молодших класів у школі в Черкасах, опублікувала відео на своїй сторінці в TikTok, де поцікавилася, чи спинили б учителі урок заради такого. У відповідь вона отримала не менш милі історії зі шкільного життя.
«Я так дозволила дивитись пів уроку на сніг, толку з уроку було і так нуль, бо про нього тільки й мова, а так діти потішились, я відпочила трошки»
«В мене якось за вікном класу валили будівлю, весь урок діти залипали на техніку»
Однак велика популярність часто зазнає критики. Колишній очільник Українського центру оцінювання якості освіти та освітній експерт Ігор Лікарчук, погоджуючись із колегою Сергієм Ракитянським, вважає, що «танці перед учнями» у виконанні керівників та вчителів, які заполонили школи, стали чумою сучасної освіти.
Про це він написав у фейсбуці, сказавши про небезпеку трендів, що перетворюють вчителя на аніматора. «Педагогічна гідність та педагогічна мудрість із української шкільної освіти майже зникли», – написав Лікарчук.
До критики нового підходу доєднався український педагог Віктор Громовий. «Замість наукового, вперше в історії людства саме у нас утвердився тік-ток підхід! Тому маємо, що маємо: шоу-реформи замість справжніх реформ, дику профанацію та вульгарну примітивізацію всього й абсолютний непрофесіоналізм шоуменів від освіти. У нас я жодного разу не чув навіть від міністрів, не кажучи вже про штатних агентів змін на грантах, що запропонована ними мегакрута та бомбезна “інновація” має науково обґрунтовані докази ефективності», — написав він на своїй сторінці у фейсбук.
Зрештою, для того, аби досягти яких-небудь результатів, знадобиться час та незліченна кількість спроб і помилок. Головне — зберігати баланс між трендами, технологіями й навчанням. Як вважають у «Всеосвіті», зараз у всіх є вільний доступ до знань у будь-якому форматі. «Тому для освітнього закладу важливо сформувати в дитині цінності – вміння взаємодіяти для досягнення мети, відповідальність, креативність, наполегливість, повагу та любов до знань», – пишуть вони в матеріалі «5 міфів про педагогів».
Лілія Кичма, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка