Сексизм у рекламі: дискримінація під маскою креативності
Вікторія Пилипюк
Опубліковано: 08-03-2024
Розділи: Еротизація та сексизм, За що критикують медіа?, Реклама.
0
Реклама, яка пронизує наше щоденне життя, не лише віддзеркалює, але й активно формує соціальні відносини та створює інформаційне оточення, що визначає нашу соціальну поведінку. Дискримінаційні повідомлення в рекламі стають закликами до неповаги, а також твердженнями про переваги або меншовартість певних груп людей. Зараз в Україні заборонені рекламні матеріали, які демонструють будь-яку форму переваги однієї статі над іншою, утверджують стереотипні ролі для жінок і чоловіків, або зображують насильство на підґрунті статі, а також зводять людину до ролі сексуального об’єкта.
Одна з найобговорюваніших реклам за останній час була розміщена на борді в Ірпені зі слоганом: «Який БУКЕТ, такий і МІНуЕТ». Обурення викликало слово «МІНуЕТ», яке є нібито танцем і це зазначено нижче, але проте через зміну розміру літер це слово може бути сприйняте як щось інше, а не як танець. У коментарі Громадському радіо міський депутат Ірпеня Артем Гурін зазначив, що в місті дуже багато рекламних конструкцій: «Через цей білборд проїжджають жителі міста, адже це дорога на Київ. Коли я вперше побачив його, подумав, що тут питання не в тому, що це жарти, чи гумор, чи ще щось. Питання в тому, що це зневага до жінок, що це читають наші діти. Наскільки я розумію, то це, напевно, якась одна людина, яка працює в цій рекламній компанії, і створює такі білборди. Знаєте, є те, що чіпляє людей найбільше, – це секс, смерть і сміх. І от ця людина, напевно, на цих аспектах і створює таку рекламу».
Культорологиня Альона Грузіна роз’яснила, що закон чітко визначає, що може вважатися сексизмом у рекламі. Вона пояснює, чому певні елементи вважаються сексистськими, як це проявляється, чому це заборонено, та як можна реагувати на такі вияви:
«Тобто в нас є закон, який прописує такі випадки, і, орієнтуючись на цей закон, ми, відповідно, можемо або писати скаргу, або звертатися до рекламодавця зі словами, що це ненормально і таку рекламу краще прибрати. Інше питання, що на все може бути певна суб’єктивна оцінка. І насправді будь-який рекламодавець, якщо в рекламі немає чітко оголеного тіла або проявів насильства тощо, може просто сказати, що це не сексизм, це, наприклад, креатив. Але виникає питання щодо того, де межі між таким сексизмом і креативом».
Тож можна зробити висновок, що дуже часто рекламодавці користуються цим і роблять дуже спірні реклами, за які може і не бути відповідальності.
Далі мова піде про український бренд одягу Rikky Hipe. У статті журналу «Skvot» зазначено, що у їхніх соціальних мережах, зокрема в інстаграмі присутня об’єктивізація, тобто «репрезентація жінки або частин жіночого тіла як предмета, головне завдання якого — звабити чоловіка. Часто рекламники об’єктивують жінок через незнання цільової авдиторії (забувають, що продають товари жінкам, а не чоловікам)». У дуже багатьох дописах використовується оголене жіноче тіло, що викликає масове обурення в користувачів, які не розуміють, чи купують жінку, чи одяг.
У дописі «Rikky Hype презентував «чоловічу» версію провокаційної кампанії на прохання рейтерів» від Marketing Media Review бренд прокоментував свою презентацію курток на оголених жінках:
«Працюючи над кампейном до дропу ми не могли уявити, якою бурхливою може бути реакція на нього. мета зйомки — продемонструвати красу і рівність, незалежно від віку, ваги, кольору волосся чи шкіри. кожна людина для нас і в нашому розумінні — унікальна та прекрасна, і через 5 різних моделей ми хотіли б комунікувати це, і продовжувати нормалізувати питання, які є стигматизованими. У висновку розуміємо — роботи зі стигмою ще дуже багато. одна й та сама річ на дівчині з одним типом фігури все ще викликає емоції, відмінні від речі на дівчині з іншим типом зовнішності чи віку».
І також на прохання рейтерів Rikky Hype представили свій продукт і на чоловіках.
Розглянемо ще один бренд одягу, який вирішив використовувати прийом привернення уваги сексуалізацією жіночого тіла. За словами журналу Skvot: «Сексуалізація — це зображення жінки лише як об’єкта статевого потягу. Така реклама маргіналізує жінок (принижує їхній соціальний статус). Кампейни, що використовують сексуалізацію, не виконують головної функції — реклами товару».
І під такий опис чудово підходить український бренд спортивного одягу TopDog. Вони не мають такого розголосу як попередній бренд, що можливо пов’язано з кількістю підписників, адже тут їх 74 тис, а в Rikky Hype 289 тис. Тут набагато менше поганих коментарів і немає повністю оголених жінок, та тут використовуються нестандартні сексуалізовані пози, що не дозволяє зрозуміти чи буде одяг зручним під час занять спортом або прогулянки.
Чим така реклама небезпечна?
Голова Ліги захисту прав жінок «Гармонія Рівних» Олександра Голуб коментарі «ТМЦ.інфо» зазначає:
«Ми можемо недооцінювати вплив реклами на нашу свідомість, але щоденне її споглядання закладає нам у голови стереотипи та моделі поведінки. Сьогодні засобами реклами в Україні нормалізується насильство, дискримінація, неповага. Відповідно до норм міжнародних конвенцій, реклама має адекватно та реалістично зображувати жінок та чоловіків, показувати їхні здібності, не просувати гендерні стереотипи».
А Дмитро Рабченюк, завідувач сектору контролю за рекламою, дотримання антитютюнового законодавства, пробірного контролю Управління захисту споживачів Головного управління Держпродспоживслужби в Тернопільській області, додає:
«Не кожне зображення оголеного тіла в рекламі вважається дискримінацією за ознакою статі. Доречно, наприклад, прорекламувати спідню білизну, сфотографувавши в ній модель. Утім, коли зображення оголеного тіла не має жодного стосунку до рекламованого товару, – це характерна ознака, за якою можна розпізнати сексизм».
Це все може призводити до сексуальної експлуатації жінок, а також насильства над ними, адже формує споживацьке й зневажливе ставлення до жінки.
Насправді, зараз дуже багато брендів, магазинів та інших підприємств використовують такі методи в просуванні свого продукту, незважаючи на закон, який забороняє використовувати зображення тіла людини (частини тіла) виключно як сексуального об’єкта з метою привернення уваги споживача та/або посилання (слова, звуки, зображення) на сексуальні стосунки, що не стосуються рекламованого продукту чи способу його споживання (за винятком соціальної реклами). Цей прийом вже давно використовуть, і якщо є така пропозиція, то зрозуміло, що є на це попит, та незважаючи на це використання сексуалізованих образів тіла людини в рекламі, коли вони використовуються виключно як сексуальні об’єкти, порушує законодавство і може мати негативні наслідки, такі як поглиблення стереотипів, негативний вплив на самооцінку та сприяння гендерній дискримінації. Тож рекламодавці зобов’язані дотримуватися закону і утримуватися від використання сексистських елементів в рекламних кампаніях.
Вікторія Пилипюк, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка