Медіа 2025: як вижити між штучним інтелектом, соцмережами та загрозами для формату
Ольга Зітинюк
Опубліковано: 16-01-2025
Розділи: Нові технології медіа.
0
У цьому матеріалі поговоримо про те, що загрожує традиційним медіа, про топ слів у медіа 2025 та який формат цього року обирати для видання найліпше.
Соцмережі vs традиційні медіа
Нещодавно видання Reuters опублікувало результати свого дослідження щодо можливого розвитку журналістики на найближчий рік. Стаття розпочинається з опитування видавців у 51 країні світу, яке показує, що тільки 4 з 10 лідерів медіа впевнені у позитивній прогресії журналістики. Зумовлена така невпевненість зростанням погроз та переслідувань з боку політиків чи влади.
Хасмін Акунья, співзасновник і редакційний директор EI Surtidor, зазначає, що у Латинській Америці зростає тенденція приймати закони щодо так званих “іноземних агентів”. Ці норми мають на меті розправу з тими, хто викриває злочинність та корупцію.
Та навіть непрямий вплив на медіа має наслідки. Результати нещодавніх виборів у США показали, що традиційні медіа більше не є єдиним джерелом впливу на виборця. Адже як Дональд Трамп, так і Камала Гарріс переважно уникали традиційні медіа та надавали перевагу поширенню меседжів через соціальні мережі. Ця стратегія цілком зрозуміла, якщо поглянути на цифри. Наприклад, Тік-Ток використовує третина користувачів інтернету у світі — 29%. Більшість з них віком від 18 до 34 років — 69%. Загальна кількість користувачів — 1,56 млрд. В Інстаграм ця цифра досягла вже 1,4 млрд. На платформі X — 275 млн.
Слова 2025
Цікаво, що видання Reuters виділило топ-4 слова і фрази, які у цьому році ми можемо чути частіше. Серед них:
- AI Slop (помиї штучного інтелекту) — це низькоякісні засоби масової інформації, зокрема тексти та зображення, створені за допомогою технології генеративного штучного інтелекту. Фраза використовується в газетних заголовках, що попереджають про небезпеку «помиїв» порівняно з цінністю журналістики.
- Agentic (агентний) — той, що може поводитись як агент. Слово буде використовуватись в контексті агентів Gen AI, які здійснюють контроль, передбачаючи наші потреби.
- Brain Rot (гниття мозку) — передбачуване погіршення психічного чи інтелектуального стану людини внаслідок надмірного споживання матеріалу в інтернеті, який вважається тривіальним або нескладним. Слово Oxford University Press 2024 року.
- Influencer (інфлюенсер) — особа, яка здатна впливати на споживання, спосіб життя чи політичні уподобання аудиторії, створюючи цікавий вміст у соціальних мережах.
Куди медіа планують інвестувати у 2025
Цього року медіа інвестуватимуть більше у відеомережі, такі як YouTube (+52), TikTok (+48), а також Instagram (+43). Але перед видавцями, які хочуть більше інвестувати в цю сферу, постає багато проблем. Виробництво відео не є традиційним форматом для багатьох редакцій, а короткі відео (Reels, Shorts) залишається важко монетизувати. Тим паче мало можливостей повернути трафік на веб-сайти чи додатки.
Серед кількості контенту у соціальних мережах, зокрема створеним ШІ, стає все важче розпізнати, хто є хто. Зокрема, у цьому інформаційному шумі мусять виділятися медіа, щоб привернути увагу глядача. Тенденції на цей рік такі ж прогресивні, як і на попередні. Проте, що точно є важливим, це інтерграція журналістики з системами ШІ. Йдеться про вміння спрівпрацювати з ними, чим полегшувати свою роботу, а також аналізувати, аби спростовувати фейки чи ІПСО.
Ольга Зітинюк, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка