Про складне простими словами: інструменти для візуалізації даних в журналістиці

Ольга Зітинюк

Опубліковано: 28-01-2025

Розділи: Нові технології медіа.

0

Одна з найбільш відвідуваних сторінок в історії веб-сайту The Washington Post — це не стаття на актуальну тему, а візуалізація даних Гаррі Стівенса, яка ілюструє поширення коронавірусу та засоби, які можуть уповільнити його зростання.

В українському просторі активно нішу візуалізації зайняв проект Deepstate —   онлайн-карта бойових дій в Україні. Це мапа, яка оновлюється щодня та допомагає стежити за оновленнями в точках зіткнення. Кожен охочий може вільно переглянути, що змінилось за останню добу чи місяць, рік.

Також яскраво візуалізацію впроваджує медіа Texty.org.ua. На їхньому сайті є ціла рубрика, присвячена журналістиці даних. І ось наприклад, одна з недавніх статтей під назвою «Черги — це просто пекло» описує те, чому і скільки доводиться людям чекати у чергах в різних держустановах.

Цікавий матеріал тим, що тут є інтерактивні спіралі, на які можна клікнути і прочитати історії військових та цивільних, яким доводиться чекати у чергах. У статті детально описано кожен випадок та скільки часу вони витратили, стоячи у черзі.

Скриншоти з сайту Texty.org.ua

Про що це говорить?

Візуалізація даних приваблює читачів.

Нам цікаво спостерігати, як матеріал від консервативного стилю перетворюється в інтерактивну гру.  Ми бачимо, що на графіку рухаються частинки і розуміємо, як відбувається процес передачі вірусу. Складне стає доступним.

Мабуть, саме в цьому і є головна перевага журналістики даних. За допомогою використання простих інструментів медійник може спростити наукову інформацію або ж залучити нову аудиторію шляхом гейміфікації контенту.

За прогнозами Statista кількість спожитої інформації може зрости до 182 зетабайтів у 2025 році. Для розуміння, нижче наведена таблиця співвідношення до інших одиниць вимірювання:

Оскільки величезна кількість даних оточують нас зусібіч, корисною є навичка вміти структурувати дані та зводити їх до простіших зрозумілих значень. Журналісту-практику стануть у нагоді такі інструменти:

  1. Genially — онлайн-сервіс для створення інтерактивного контенту. Тут можна гейміфікувати презентацію, карту, зображення; додати інфографіку чи вікторину.
  2. Proprofs— конструктор квізів та вікторин. Можна персоналізувати під себе або обрати наявний шаблон.
  3. Knightlab — платформа, де ви знайдете інструменти для сторітелінгу: таймлайни, вставка аудіо в текст, створення VR-зображення.
  4. Data Wrapper — простий та легкий у застосуванні набір інструментів для створення інфографіки. Все, що потрібно — це ввести значення і обрати шаблон.

Ці інструменти будуть хорошим початком для вдосконалення матеріалів. Додайте трохи гри у свій творчий процес та пожинайте плоди у вигляді охоплень.

Ольга Зітинюк, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка

Comments are closed.