Штучний інтелект: помічник журналіста чи конкурент

Олександра Тетерева

Опубліковано: 13-11-2023

Розділи: Нові технології медіа.

0

Ви напевно помітили, наскільки багато галасу, останнім часом, здійняв ChatGPT. Він справді може полегшити наше життя, наприклад, написати лист колезі або придумати привітання бабусі на день народження. Через його здатність створювати тексти, люди почали ставити питання: що ж буде з журналістами?

Підказка: вони нікуди не дінуться.

Лого OpenAI та ChatGPT, 3 Лютого, 2023. Джерело: Reuters.

Прочитавши декілька статей, помітно, що вони, іронічно, починаються зі слів “Цей текст написаний людиною.”. Такі фрази, на думку журналістів, будуть з’являтися в багатьох майбутніх матеріалах. Проте, є декілька причин, чому штучний інтелект не здатний їх замінити.

Робота з Людьми

Головним аргументом, чому ШІ не здатен зайняти місце людини – комунікація з людьми. Як пише Матіа Перетті для Global Investigative Journalism Network: “Він призначений для “транскрибації інтерв’ю, опрацювання сотень джерел, фільтрування читацьких коментарів, написання однієї й тієї ж історії про фінансові прибутки компаній, для сотень компаній, кожні три місяці. Ніхто не прийшов у журналістику, тому що хотів робити це знову і знову.”

Правильно підібрані слова, емпатія та коректне  висвітлення історії іншого – це атрибути журналіста. Професіонал вирізняється знанням психології та вміє знайти підхід до кожного.

Факти

Один зі стандартів сучасної журналістики – правдивість. Такі інструменти як ChatGPT, Bard.ai або будь-який інший штучний інтелект не може похизуватися такою рисою. Він часто плутає імена науковців та авторів, дати та інші події.

Відповідь ChatGPT. Він не тільки “переплутав” автора, рік написання, а й сутність сюжету.

“Штучний інтелект може змінити ситуацію, дозволивши користувачам генерувати статті в більших масштабах, які, якщо їх не редагувати і не перевіряти, можуть поширювати дезінформацію і впливати на те, як сприймаються традиційно написані історії,”пишуть Бенджамін Муллін та Ніко Грант для New York Times.

Тут також можна додати, що остання інформація, яку він може повідомити датується січнем 2022 року. Ви не напишете статтю про останні події за допомогою ШІ, адже він просто не знає нічого про це. Звісно, можна говорити про оновлення системи, яка зробить це можливим. Проте, як буде працювати процес такого оновлення і, з яких джерел буде використовуватись інформація, залишається питанням.

Контекст і Етика

Відмінність технологій від людини – здатність розуміти контекст подій та аналізувати його. Журналісти мають коректно надавати читачу інформацію, розуміти, які точки зору потрібно висвітлювати, а які не варто. Інтерпретація війни, складних політичних конфліктів та національних питань – це ті теми, в яких слова штучного інтелекту не можуть бути конструктивними.

Ми з’ясували, що надання фактів не сильна його сторона. Часто журналістам доводиться робити складні морально-етичні рішення для отримання інформації. Наприклад, збереження конфіденційності, використання суперечливих матеріалів та розказати про трагедію. Робот може аналізувати її лише на основі алгоритмів. Можливо, його можна використати для об’єктивного висвітлення думок, проте професійні журналісти й самі вміють це робити.

Чи потрібен штучний інтелект у журналістиці?

Це особиста справа кожного видання та кожного журналіста. Більшість авторів може відмовитись від нових технологій завдяки свому досвіду та стажу. Новим обличчям в індустрії навряд чи вдасться уникнути роботи зі штучним інтелектом, адже компанії зараз активно досліджують його можливості, а деякі й раніше користувалися такими послугами.

Автори New York Times писали, що The Associated Press, вже давно використовують штучний інтелект для створення історій, зокрема звітів про прибутки корпорацій, але вони є невеликою часткою статей порівняно з тими, що створюються журналістами.

Як повідомляє Media Makers Meet: “Існує багато прикладів того, як медіагрупи ефективно експериментують на систематичній основі: від шведських радіостанцій, які використовують ШІ для розробки алгоритму виконання замовлень, до італійського видання Il Sole 24 Ore, яке застосовує його для збору новин і доходів.”

“Наскільки швидко розвивається штучний інтелект і наскільки глибоко він проникає в медіа, стало очевидним нещодавно, коли найбільший німецький таблоїд Bild оголосив, що звільняє третину своїх співробітників і перекладає їхні функції на машини. Це сталося після того, як у січні BuzzFeed прийняв рішення використовувати ШІ для створення вікторин і з того часу потихеньку експериментує з контентом, створеним за допомогою ШІ, особливо з путівниками, що просуваються в пошукових системах,” – йдеться у статті Калеба Діаба для Aljazeera.

Також The Guardian повідомляли про використання штучного інтелекту News Corp для створення близько 3000 австралійських новин на тиждень.

Матеріали News Corp. Джерело: News Corp.

Штучний інтелект радше стане помічником для виконання другорядних функцій, аби журналісти могли зосередитись на важливих темах та завданнях. Це полегшить роботу, коли, наприклад, потрібно написати той самий матеріал для різних платформ. Натиснути на кнопку та ШІ надасть вам можливі варіанти інтерпретації.

Робот не замінить людину, адже, погодьмося, ви б не відрекомендували нового журналіста, не переконавшись, що він знає свою справу. Так само і зі штучним інтелектом. Є ще багато недоліків, але ми неодмінно будемо використовувати його, адже він може полегшити роботу та зробити журналістику якіснішою.

Олександра Тетерева, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.