Чи готові українці платити за контент в час безкоштовних новин?

Катерина Романів

Опубліковано: 14-01-2024

Розділи: Огляди, аналітика.

0

З початком повномасштабного вторгнення росії в Україну та величезним потоком щосекундної інформації особливо гостро постало питання: чи вибирають українці в епоху Telegram великі тексти та чи готові вони за них платити?

Як свідчить опитування USAID-Internews щодо споживання медіа, більшість українців очікувано обрали соцмережі для отримання новин, зокрема – Telegram, таких 76%, що майже на 50% більше ніж у 2021 році.

Такий зліт цілком зрозумілий, оскільки Telegram став одним з основних діджитал-інструментів під час війни, де можна коротко та оперативно дізнатись ситуацію в країні. За даними Sensor Tower, кількість завантажень додатка значно виросла з початку повномасштабного вторгнення – за перший місяць війни популярність Telegram збільшилась майже на 90%.

Крім того українці зробили Telegram зручною платформою для збору коштів на потреби ЗСУ, яка допомагає робити це з надзвичайною швидкістю.

Ті, хто не готові платити за доступ, говорять, що будь-яка новина, навіть ексклюзивна, дуже швидко з’являється у безкоштовному медійному просторі. Втім пейвол використовують не просто так, на це є безліч причин, одна з яких – журналісти також хочуть їсти. Створюючи великий матеріал, витрачаються гроші, час, ресурси, здоров’я. Це не повинно бути безоплатним, оскільки як ми знаємо час – гроші.

Попри лідерство Telegram, відсоток охочих платити за контент в медіа порівняно з минулими роками зріс. Якщо у 2021 частка охочих складала 20%, у 2022 – 23%, то на листопад 2023 року відсоток виріс до 25. Дані говорять, що кожний четвертий користувач інтернет-сайтів готовий платити за доступ до улюбленого медіа. Половина із них – за умови, якщо вартість послуги складе не більше ніж 2 чашки кави.

Чи не найпопулярнішим іноземним виданням, яке читають українці та у якому використовується пейвол є The New York Times: За даними Statista, на перший квартал 2023 року газета має близько 6,5 мільйонів підписників цифрового формату. Якщо помножити 10 доларів річної підписки на 6,5 мільйонів підписників вийде 65 мільйонів доларів доходу на рік тільки від передплатників цифрової версії сайту. Ці гроші дозволяють платити зарплату своїм журналістам, витрачати гроші на рекламу та інші потреби. Що дуже зручно, оскільки журналісти працюють і за це мають стабільний дохід.

З українських видань, що першими почали використовувати пейвол був NV (New Voice). До цього передплату використовували, як і більшість, тільки за фізичний журнал. На кінець 2021 року кількість передплатників становила 14 000, що приносила 30% доходів сайту. На цей момент видання закриває 6% матеріалів сайту – майже 300 текстів на місяць: ексклюзивні матеріали, журналістські розслідування, лонгріди, колонки та блоги з розділу «Лідери думок»; нещодавно почали закривати статті з розділу «Life».

Крім сайту та журналу є ще Telegram, де майже 49 тисяч читачів.

Незважаючи на платний контент люди все одно хочуть отримувати достовірну інформацію, що не завжди дає Telegram, оскільки часто не дотримується етичних норм журналістики, як це робить, наприклад, умовний The Guardian, що не дозволяє йому публікувати все підряд. А у Telegram здебільшого канали анонімні, тому всі помилки на совісті людини, яка виставила новину, але хто це, читачі не знають, що дозволяє уникнути відповідальності.

Резонансні розслідування чи політичні лонгріди в Telegram практично не знайти, в більшості випадків такі канали ведуть не журналісти і не політологи, а звичайні ентузіасти, яким часто бракує знань та досвіду щоб аналізувати ту чи іншу ситуацію. Що часто ставить Telegram у програшну позицію.

 Катерина Романів, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.