Де читати про книжки: українські медіаресурси про літературу

Анастасія Каднікова

Опубліковано: 26-07-2025

Розділи: Огляди, аналітика.

0

У сьогоденні сфера літератури та книговидання не змогла б існувати без активного висвітлення в медіапросторі. В Україні про книжки пишуть та знімають як блогери й звичайні користувачі, так і професійні медіа, про які розповідаємо у добірці.

«Читомо» ― медіа про культуру читання і мистецтво книговидання; про «книгу в усіх її проявах і про осмислене читання як трамплін, інструмент для самоосвіти та реалізації». Наразі цей ресурс є найбільшим в Україні медіа про книжки. Тут можна знайти новини про світ літератури як всередині країни, так і за кордоном: інформацію про різноманітні заходи, премії, новинки видавництв, авторів тощо.

(Рубрика «Новини» на сайті медіа «Читомо»)

«Читомо» зародилось у 2009 році і спочатку існувало як бакалаврський проєкт двох студенток Інституту журналістики КНУ ім. Т. Шевченка Оксани Хмельовської та Ірини Батуревич ― і протягом перших декількох років існувало на волонтерських засадах: було «більше блогом, ніж медіа — з ідеєю та безмежною кількістю ентузіазму». Тепер ― це не просто сайт чи декілька сторінок в соціальних мережах, а масштабний медіапроєкт, який навіть започаткував два роки тому «Премію Читомо», що прагне «відзначити професіоналізм, наполегливість та досягнення дієвців у сфері літератури і книговидання в Україні».

(Сайт «Премії Читомо» за видатні досягнення у книговидавничій справі)

Окрім «Новин» на сайті «Читомо» публікують різноманітні матеріали в п’яти основних рубриках:

  • «Читати» ― рецензії, тематичні підбірки книжок, огляди літературних новинок.
  • «Знайомитися» ― про людей, місця, заходи літературного світу, з якими вам радять познайомитися.
  • «Вчитися» ― назва говорить сама про себе: культура читання, освіта та саморозвиток.
  • «Дивитися» ― те, що не потрапило до попередніх рубрик; те, що нам радять не тільки прочитати, але й побачити.
  • «Тренди» ― рубрика про тенденції у світі літератури та про гучні події.

Також «Читомо» має зручний календар подій, у якому відібрані найкращі літературні та довкола книжкові події, а також освітні можливості, гранти та гарячі вакансії.

(Календар подій на сайті «Читомо»)

«Читомо» працює над створенням різних цікавих спецпроєктів, для яких теж має окрему сторінку на сайті. Тут, наприклад, можна отримати випадкову пораду чи передбачення з найкращих нонфікшн книжок, які допоможуть у навчанні.

(Один із розважальних спецпроєктів «Читомо»)

(Медіа «BestSeller» в Instagram)

«BestSeller» ― молодий медіапроєкт в Instagram про сучасну українську літературу та тих, хто її створює та розвиває. Журналісти Павло Стрілецький і Вікторія Ярощук заснували цей проєкт у 2023 році з метою «створити літературний продукт, який потрапить в інформаційну бульбашку кожного українця. Так, аби запитання з проханням назвати 10 сучасних українських письменників не змушувало зависнути в роздумах».

Тут читачі можуть знайти огляди, рецензії та підбірки сучасної української літератури, а також багато контенту від, для і про авторів. Наприклад, у рубриці «Бліц» журналісти «BestSeller» коротко опитують письменників, перекладачів, книжкових блогерів про їхні улюблені твори, видавництва та авторів, тонкощі їхньої діяльності тощо.

Також на своїй сторінці та в сторіс «BestSeller» часто ділять анонсами заходів книжкової тематики, а також самі їх створюють. Медіа організовує зустрічі формату «літнетворкінг», де автори-початківці, книжкові блогери, працівники видавництв та всі, кого цікавлять довколо літературні теми, можуть спілкуватись, знайомитись та ділитись досвідом.

(Один із анонсів «літнетворкінгу»)

Якщо цікавитесь розвитком сучасної української літератури, книговиданням та всіма особистостями, які стоять за цим, то «BestSeller» може вам сподобатись.

«БараБука» ― медіапроєкт промоції сучасної української дитячої та підліткової літератури. На сайті публікують рецензії, критичні огляди та підбірки видань, а також матеріали про значення культури читання та літератури для дітей. Над цим медіа працюють літературні критики, автори, редактори та літературознавці.

(Головна сторінка сайту медіа «БараБука»)

Нові матеріали тут виходять не так часто, як в інших медіа, але проєкт «БараБука» може бути корисним ресурсом для тих, кого цікавлять якісні матеріали про дитячу літературу.

«МУС» ― молодий медіапроєкт про сучасну українську літературу в Instagram, який тільки починає активно розвиватися.

(Сторінка медіапроєкту «МУС» в Instagram)

 «МУС» ― абревіатура «Молода Українська Спільнота» ― пише про книжки сучасної української літератури та популяризує творчість авторів-початківців. У медіа є рубрика «Що читає та слухає» із рекомендаціями українських письменників, а також багато анонсів різних книжкових подій та конкурсів.

Зараз команда проєкту на початковому етапі розвитку свого медіа, тому запрошує всіх охочих до створення контенту на волонтерських засадах.

Якщо книжки для вас ― не тільки хобі, а й частина роботи, освіти чи розвитку в кар’єрі, то цікаву інформацію можна знайти на сайті та в соціальних мережах Українського інституту книги.

(Розділ «Новини» на сайті Українського інституту книги)

Тут публікують новини про книжкові ярмарки, конкурси, резиденції та інші можливості й заходи.

Багато рецензій, підбірок, оглядів та новин можна знайти і на сайтах видавництв у розділі «Блог». Наприклад, активну сторінку із матеріалами про книжки свого видавництва має Видавництво Старого Лева. А про очікувані дати виходу нових тиражів, заходи у своїх книгарнях та іншу інформацію пишуть в розділі «Новини».

(Розділ «Блог» на сайті Видавництва Старого Лева)

Схожі сторінки з підбірками та іншими матеріалами про книжки мають книгарні Yakaboo та Книгарня Є: тут пишуть про літературу на будь-який смак, яку сьогодні можна придбати в Україні та насолодитися читанням.

З кожним роком в нашому медіапросторі з’являється все більше контенту про книжки та книговидання, який зараз відіграє важливу роль у популяризації української літератури та читання загалом. Вірогідно, така тенденція буде зберігатися й надалі, адже незважаючи на повномасштабне вторгнення, книжковий ринок продовжує розвиватися: наприклад, за підрахунками Forbes Ukraine, виторг десятки найбільших українських видавництв у 2024 році зріс на 45% порівняно з 2023-м.

Існування та активний розвиток професійних медіаресурсів про літературу є важливими як для видавців, так і для книгарень та читачів, адже всім цим сторонам необхідно мати навігатори по книжковому ринку. Про це говорила письменниця Оксана Забужко на останньому «Книжковому Арсеналі»: «Проблема в тому, що у нас немає майданчиків для експертних оцінок. У нас є літературознавчі експерти, але немає навігатора по книжковому ринку. І це проблема номер один, з якою ми вже зіткнулися. У нас книгарні не знають, що замовляти. […]  Без цього у нас тоне читач, тому що він не знає, на кого орієнтуватися, що вийшло, що купувати».

Анастасія Каднікова, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. Івана Франка

Comments are closed.