Мовне питання: огляд українських медіапорталів закордоном

Наталія Каплун

Опубліковано: 30-03-2024

Розділи: Огляди, аналітика.

0

Українські медіапортали закордоном існують давно, проте особливого значення вони набули після початку повномасштабного вторгнення. Для багатьох українців, які були змушені покинути країну, залишити все і відправитися в невідомість, такі медіа стали рятівною чарівною паличкою, яка відповідала на питання: “Куди?”, “Як?”, “Що далі?”. Зараз їх актуальність, звичайно, зменшилась, адже багато хто повернувся додому, хтось залишився і вже цілком освоївся, тому не часто моніторить ці портали. Проте, їх необхідність не можна применшувати: для людей, які в іншій країні не знають різних нюансів, зокрема соціальних, побутових та законодавчих – це дійсно зручні платформи.

Як для медіапорталів, так і загалом для українців закордоном мова – це один з головних способів презентувати свою країну. Ми переглянули низку українські медіа в декількох країнах: Чехії, Польщі, Словаччині та Нідерландах, і в цьому огляді виділили декілька з них, врахувавши як найвідоміші платформи, так і менш відомі.

Чехія

Найвідоміший портал для українців в Чехії – “Pro Ukraїnu був створений Наталією Агарковою, що переїхала з Запоріжжя до Чехії після початку війни. До – працювала журналісткою у місцевому медіахолдингу. Наталя запевняє, що якщо зникне українська мова в медіа, або українські медіапортали закор доном зникнуть, люди обиратимуть для себе російську – на жаль, найзрозумілішу. А це – ще один відкритий шлях для просування російських наративів. Отже, медіа  “Pro Ukraїnu” спілкується з користувачами виключно українською мовою. Також, усі соцмережі ведуться виключно українською. Іноді, з перекладом на чеську. Інформаційна політика медіа базується на достовірності та висвітленні подій без викривлень та зловживань рекламою. Редакція заявляє, що головне завдання для них – розповісти про найактуальніші питання для українців за межами дому. Як найбільше україномовне медіа, “Pro Ukraїnu” несуть велику відповідальність за обʼєктивність у висвітленні подій.

Щодо менш відомих медіа – більшість з них в комунікації також використовує українську. Цікаво, що українською мовою комунікують не лише наші медіа. Наприклад, чеський портал “Seznam Zprávy” має окремий розділ “Українські новини”, на якому можна переглянути актуальні новини з України, анонси мітингів, корисні поради та апдейти для українців в Чехії. Інформаційна політика порталу зосереджена на висвітленні актуальних достовірних подій якнайшвидше. Багато журналістів порталу зараз перебувають у зоні бойових дій для того, щоб створювати справжні журналістські матеріали з місця подій та транслювати їх в Чехії. Розділ з українськими новинами не відокремлюється від інформаційної політики порталу та дотримується її засад.

 

Щодо соцмереж – тут питання мови неоднозначне. Оскільки групи в соцмережах створені зазвичай для комунікації між людьми, оголошень та новин, мова в них переважає українська, проте часто можна зустріти і російськомовні публікації. Гірша справа з платформою YouTube – найвідоміші канали для українців в Чехії повністю російськомовні.

Польща

Польща зараз налічує найбільшу кількість українців. Тут немає одного найвідомішого новинного порталу, їх декілька. Медіа “Я в Польщі”, “Ukraїński Dom” та “Наш вибір” – основні платформи, які читають. Цікаво, що всі медіа створені до початку повномасштабного вторгнення. Медіа “Ukraїński Dom” створено ще у 2004 – приводом для цього стала Помаранчева революція. “Дух української мирної революції єднав людей з усієї Європи, об’єднувались також українці, що проживали за кордоном“, – так пояснює медіа причини створення порталу.

 

“Я в Польщі” було створено у 2017 році приватною компанією у Гданську. На той час була велика хвиля заробітчан, і спеціалісти вирішили допомогти українцям адаптуватися в Польщі”.

Медіа “Наш вибір” започатковане з 2011 року, до 2021 року виходило не лише онлайн, а й в друкованих тиражах.

Усі три медіапортали використовують різну мовну політику. “Я в Польщі” комунікує виключно українською, “Наш вибір” – українською та польською, “Ukraїński Dom” – польською, українською та англійською.

Проте ситуація з невеликими медіа в соцмережах схожа на чеську. Незважаючи на те, що більшість існуючих медіа після початку повномасштабного вторгнення перейшла на українську, або ж зробила платформу двомовною, є велика частина порталів, які досі для комунікації використовують лише російську мову. Переважно це платформи в соцмережах, які, враховуючи їхню доступність та зручність, мають велику кількість читачів.

Ukraїński Dom” та “Я в Польщі” мають доволі схожу інформаційну політику та зосереджені на публікації корисних матеріалів для українців. Їхнє завдання – висвітлювати всі нюанси, підводні камені та особливості роботи, зміни проживання та інших деталей в Польщі. А також повідомляти про корисні оновлення та новини. Портал “Наш вибір” зосереджений на актуальних новинах в Україні та світі. Основне завдання медіа – висвітлення україно-польских відносин, анонси подій, інтервʼю та аналітика. “Наш вибір” прагне надавати різнобічну та аналітичну інформацію без політичних або інших впливів.

Словаччина

Серед українських медіа Словаччини вдалося знайти лише одну медіаплатформу, яка активно працює. Це портал “Новини зі Словаччини” , який почав свою роботу з 2022 року. Це повноцінний новинний портал українською та англійською мовою, який існує за рахунок підтримки словацького медіа “SME”. На порталі зібрані  актуальні новини, поради та інформація про мітинги.

Медіагрупа SME в Словаччині ставить на перше місце об’єктивність і достовірність інформації. Вони публікують новини та аналізи з різних галузей, намагаючись представити різні точки зору.

 

 

Проте, основою для пошуку корисної інформації в Словаччині є саме соцмережі. І, що цікаво, більшість з них створена у 2013-2014 роках. Зараз найвідоміший канал для українців в Словаччині налічує близько 60 тис. підписників. У ньому зібрані актуальні збори для військових, поради з пошуку житла, оголошення від інших учасників. Уся комунікація відбувається українською, іноді російською (якщо оголошення від конкретної особи) та, рідко, англійською чи словацькою.

Нідерланди

У Нідерландах кількість українських біженців значно менша, ніж у країнах, вказаних вище. Проте, загальна кількість біженців з інших країн доволі велика, тому тут існує платформа “NPO” для біженців з усього світу. Основна мова – англійська, проте також доступна версія арабською мовою. NPO стежить за тим, щоб надати об’єктивну та корисну інформацію для біженців, що допомагає їм втілити свої права та знайти шлях до успішної інтеграції в новому середовищі.

Ця платформа розроблена іншою організацією “Net in Nederland”, яка, в свою чергу, окремо займається розвитком платформи для українців. Платформа у цьому випадку – це новинний канал на Facebook, у якому зібрана актуальна інформація на різні теми. Комунікація відбувається нідерландською та українською нарівні.

Щодо менш відомих проектів – у 2014 році було створено платформу “Brand New Ukraine”, головна задача якої інформувати українців про різноманітні заходи, мітинги та події. Ця платформа була створена українкою Світланою Бережанською після початку Революції гідності для того, щоб організовувати мітинги в підтримку України та українців закордоном. З доступних мов так само: українська та нідерландська.

___

Загалом, майже усі медійні платформи, які ми оглянути, основною мовою для комунікацій обрали українську. Проте, деякі використовували в комунікації лише російську (або були двомовними) до 2022 року. Зараз присутня двомовність в медіа, але вибір для читача може бути між українською та англійською або мовою країни.

Наталія Каплун, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Comments are closed.