З подіуму в ефір або що роблять супермоделі у реаліті

Юлія Прокопчук

Опубліковано: 28-11-2017

Розділи: Огляди, аналітика.

1

2014 року на «Новому каналі» з’явилася програма, що «розірвала на шматки» серця тисяч українок-підлітків − «Супермодель по-українськи». Про популярність цього реаліті сьогодні свідчать височезні рейтинги. Яке ж на смак шоу із середини та чи поступається воно американському аналогові, спробуємо з’ясувати.

Реаліті-шоу як жанр відображає події в максимально наближеній до реальності атмосфері. Глядачам, як виявилось ще наприкінці ХХ століття, це до вподоби. Життя учасників таких проектів записують, умовно кажучи, цілодобово, найгостріші моменти, сфільмовані з перших дублів, йдуть в ефір у всій «красі». В «Супермоделях по-українськи» спостерігаємо перетворення звичайних (зазвичай провінційних) дівчат (а пізніше й хлопців) на моделей світового рівня, які після завершення проекту зі своїми набутими здібностями та досвідом, перейнятим від фешн-експертів, готові «у вогонь й у воду». В Україні шоу такого штибу з кожним роком набирають все більше обертів у різноманітних проектах та набувають все більшої популярності серед населення.

Цієї осені на «Новому каналі» вийшов уже четвертий сезон вищезгаданого реаліті зі зміненою назвою «Топ-модель по-українськи», оскільки участь беруть не тільки дівчата, а й чоловіки. Це внесло неабияку гірчинку й гостроту до сюжету проекту, бо любовні інтрижки між ними ніхто не відміняв. Тепер вони змагаються нарівні, і тепер основне питання – переможе він чи вона? Хто ж найкращий та найвитриваліший у сконструюваних реаліях модельного бізнесу?

«Під час створення проекту ми відштовхувались від іспанського формату шоу «Supermodelo», − розповідає в інтерв’ю «Detector-media» генеральний продюсер шоу Олексій Гладушевський. Однак найбільш популярною все ж залишається американська версія під назвою «America’s Next Top Model». Шоу створила супермодель Тайра Бенкс, яка водночас є продюсером, ведучою та головною суддею в програмі. Перший сезон американці дивились ще у травні 2003 року на каналі «UPN», і з перших серій це реаліті стало найбільш рейтинговим на каналі. На сьогодні світ побачив вже 23 сезони шоу. Показовий результат за 14 років, правда ж?

Порівнюючи американську версію шоу з українською, знаходимо низку відмінностей. Насамперед йдеться про тривалість одного епізоду. Наші у четвертому сезоні розтягнули його аж на 2(!) години. У Тайри Бенкс одна серія триває всього лише 40 хвилин. Щодо аудиторії, то в обох проектах маємо схожі показники – «молоді та незаміжні» дівчата віком від 14 до 25 років. Хоча й зафіксовані випадки, коли 40-річні жінки на хвильку поринають у світ моди.

Що стосується якості фільмування кадрів, то «Супермодель по-українськи», напевно, у виграші. Це професійна зйомка з орієнтацією на смак глядача та його очікування від проекту. Після п’яти хвилин перегляду сценарних подій, що відбуваються по той бік телеекрану, увагу глядача «затягує» у вир емоцій і  хвилювань. Динаміка, короткі та загострені коментарі, швидка зміна планів, ракурсів, переходи між локаціями, оригінальні костюми – те, що перехоплює подих.

Ведучі обох шоу – професійні моделі світового рівня. Учасниці всіх сезонів як американської, так і української версії проекту, від захвату верещать на камеру, коли бачать цих неймовірних фешн-дів. В українському проекті – це Алла Костромічова, завжди стримана й розсудлива, на відміну від Тайри Бенкс, яка експресивно реагує на все, що відбувається у кадрі. Американка шукає моделей «будь-якого зросту й будь-якої ваги», натомість Алла вимагає у потенційних супермоделей відповідних параметрів тіла і «красивого» обличчя. Однак, ні для кого не є секретом, що у проекти такого жанру більшість учасників потрапляє не за красу, а за сльозливі, драматичні життєві історії, нестандартну зовнішність чи поведінку, що сприяє «екшену» у кадрі.

Окрім ведучих у шоу є фешн-експерти. У «Топ-моделі по-українськи» – це Соня Плакидюк, Сергій Нікітюк, Костянтин Боровський, раніше Річард Горн – допомагали у прийнятті рішень стосовно участі в проекті кожної конкурсантки. Однак без упередженого ставлення (принижень, нецензурних висловлювань) до деяких моделей не обійшлось. Американські експерти більш демократичні (упродовж всіх сезонів їх склад змінювався) або ж у країні з адекватним ставленням до ЛГБТ учасникам дають більше свободи.

Одначе, попри всі нюанси формату реаліті учасники й учасниці здобувають реальний модельний досвід. Багато дівчат, які стають моделями у проекті, опісля беруть участь у показах відомих брендів. Вони красуються на обкладинках глянців, стають обличчями ліній одягу, косметики тощо.

Фатіма Сіад – учасниця 10-го сезону шоу «America’s Next Top Model»

Альона Рубан – переможниця першого сезону шоу

Стосовно етичної сторони цих шоу, то приклад стосунків між учасницями однозначно не є зразковим: тут присутні відверті сцени, агресія, прояви насильства. Продюсерам вигідно демонструвати бої дівчат у грязюці, фотосесії у білизні перед батьками, конфлікти між учасниками, бо, зрештою, все це сприяє популярності проекту. А у моделей немає іншого виходу, окрім як слідувати за сценарієм, оскільки контракт підписано на період усього реаліті-шоу.

«Супермодель по-українськи» Сезон 2, випуск 10. Випробування «Бої у грязюці»

«America’s Next Top Model» Бійка між учасницями

Сама ідея українського шоу вибудувана логічніше, ніж в «America’s Next Top Model». Можливо, через те, що у нас сценарій готують заздалегідь, а американці, за їхнім твердженням, пишуть з першої ж спроби? Виходить, що «Топ-модель по-українськи» порушує стандарти жанру реаліті. Але такий вихід за рамки більше імпонує глядачеві.

Чому ці проекти набули такої шаленої популярності в обох країнах? Відповідь проста: люди здебільшого споживають те, що не треба «пережовувати». Нам цікавіше підглядати за життєвими драмами інших, інколи смакувати їхні надважкі випробування й критикувати, коли показують життя, яке максимально збігається з нашими реаліями. Це захоплює і дає нам ту краплю яскравих емоцій, яких, можливо, бракує тут і зараз. А основною метою творців цих шоу, мабуть, залишається не пошук моделей, а збільшення аудиторії та гонорарів. Напевно, редакторам телепрограм скандального характеру просто вигідно виховувати споживацьку аудиторію, щоб рейтинг зростав зі швидкістю комети, а інтелект людей знижувався зі швидкістю світла.

Юлія Прокопчук, студентка факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка

Відгуки (1)