«Politiken» – газета із найкращим у світі дизайном
Павло Яремак
Опубліковано: 30-11-2020
Розділи: Стандарти якісної журналістики.
0
Щоденну данську газету «Politiken» шанують за нестандартний та унікальний дизайн, завдяки якому вона отримала багато премій: у 2010 році їй присудили нагороду «Європейська газета року», а у 2012-му вона стала найкращою у світі разом із чотирма іншими газетами в конкурсі. У чому секрет її успіху та чим вона приваблює читачів?
Видання було засновано 1884 р. у Копенгагені, Данія. Воно є другим за розміром накладу в країні. Працівники «Politiken» прагнуть представити якісний щоденний ранковий випуск, який відповідає основним очікуванням читача щодо читабельності, вдалих знімків та ілюстрацій. Однак цим не обмежуються. Команда завжди готова ризикнути, аби створити щось унікальне, захопливе, а подекуди й провокаційне.
«Якщо говорити про дизайн, то варто говорити не про фотографію, а про подання історії якнайкращим шляхом. У нашому відділі всі працюють на результат, навіть якщо ця газета виходить непримітного дня десь у середу. Ми використовуємо такі ж кольори, як і головне зображення на першій сторінці. Для читачів цікаво бачити, що все зроблено не підготовленими заздалегідь шаблонами, а руками людини», – стверджує фоторедактор «Politiken» Томас Борберг під час сесійних виступів у рамках міжнародного фестивалю з фотожурналістики Visa pour l’image 2020.
Головна сторінка одного із випусків газети «Politiken», скріншот.
Але що підносить цю данську газету з непримітності на перше місце? Невже лише у дизайні справа? Мабуть, що ні. Це також потужне й інтернет-видання, яке використовує маніпуляції з новітніми технологіями в поєднанні з простими, на перший погляд, але вражаючими снепшотами у переконливому форматі. Це дозволяє не втрачати популярності й паперовій версії, яка актуалізується завдяки якісному онлайн-поданню матеріалу. Вони немов взаємодоповнюють одне одного, кожен у своїй унікальності.
4 РЕЧІ, ЩО РОБЛЯТЬ «POLITIKEN» ОСОБЛИВИМИ
#1 Зацікавленість
Фото: Пітер Хоув Олесен (архів)
Редакція «Politiken» публікує фото, що були зроблені, як уже відомими фотографами, так і звичайними студентами. Важливо, щоб автор використовував свою зацікавленість під час процесу, аби зловити той самий унікальний момент.
Наприклад, 2007 року фотограф «Politiken» Пітер Олесен познайомився з юнаком Еспеном. Еспен приїхав з Норвегії на 17-ий фестиваль Роскільде. Перед дощем він викопав яму, щоб охолодити алкоголь. Але після дощу її затопило, і Еспену довелося пірнати, аби знайти дорогоцінні запаси.
Або інша історія: про життя і смерть. 54-річна Крістія перебуває у медичному закладі для полегшення симптомів під час раку, який їй діагностували 2012 року. Відтоді вона не може вилікуватися.
54-річна Крістія в госпісі для полегшення останніх днів життя. Фото: Іван Болл
Слідкуючи за цією жінкою кілька місяців, аж до самої смерті, журналісти створили унікальний фоторепортаж й текст. Хоча спершу це задумувалось як одиночний портрет для газети.
Один із номерів «Politiken», скріншот.
Інколи, щоб побачити зображення повністю, слід обернути журнал іншим боком або (як на цьому прикладі із ведмедем) перейти на розворот, який загалом складає 90 см! Це дає вдосталь простору для маніпуляцій із візуальною частиною контенту.
#2 Ідея
Маючи ідею, слід зрозуміти, якими методами її зробити цікавою. У «Politiken» ідею починають із зображень, далі вона перетікає у слова, і аж потім – в цілісний матеріал. Адже коли ми думаємо про лікарні, ми трактуємо це певними візуальними образами, а не текстами.
Один із проектів видання вийшов доволі вдалим, власне, завдяки унікальній задумці.
Багато школярів у Данії, особливо випускників, вирушають до Праги, щоб весело провести час, оскільки поїздка туди обходиться їм дуже дешево. Проте поведінка підлітків майже завжди є образливою: вони вживають алкоголь, галасливо поводяться у громадських місцях, стають причиною перепалок і т.і.
Один із номерів «Politiken», скріншот.
І суть проекту полягала у стільки у тому, аби простежити за учнями, скільки зосередити увагу на реакції місцевих жителів щодо зухвалої поведінки, зробити основний акцент на емоціях перехожих.
Про що ваша історія? І як її краще розповісти?
Іншим способом поділитися з читачем вашою історією можуть стати знання у сфері веброзробки. Це поєднання журналістського тексту із мовою програмування. І в «Politiken» чудово цим послуговуються.
Таким є проект про першу данку, яка вилікувався від тремору завдяки новому лікуванню.
Один із проектів «Politiken» про данку, якій вперше у світі вдалося вилікувалася від тремору, скріншот.
Один із проектів «Politiken» про данку, якій вперше у світі вдалося вилікувалася від тремору, скріншот.
Тут наявні відео, графіки, фотознімки, візуалізація даних у найрізноманітніший спосіб. Такі масштабні мультимедійні проекти є успішними та швидкими темпами набирають популярності.
Схоже подання можна простежити у проекті про перші тижні самоізоляції в домівках під час спалаху коронавірусу. Ця історія дає можливість буквально заглянути за вікна 20-м мешканцям багатоповерхівок.
#3 Форма/Контент
Як презентувати вашу історію?
Відповідаючи на це питання, у «Politiken» віддають перевагу внутрішньому чуттю. Форма й контент повинні змусити читача повертатися до матеріалу знову і знову.
Один із номерів «Politiken», скріншот.
Вище представлена візуалізація настрою одного із фоторепортерів «Politiken». Щоб уникнути конфліктів із працівником, настрій якого через невідомі обставини щоразу погіршувався – і це впливало на його продуктивність – редакція запропонувала журналісту зобразити свій день так, як він його бачить під час депресії. Знімки розмістили на всю сторінку в одному з випусків газети.
#4 Емоції
Мартін Леман фотографує для «Politiken» з 2004 року. Протягом шести років він навідував Роуз, яка народилася з половиною серця, та її сім’ю.
Фото: Мартін Леман.
Фотографія була розміщена на першій сторінці газети. Діти дивляться на мертву Роуз. Їм дозволено дивитись на те, що дорослі зазвичай приховують. «Politiken» представив три звіти про дівчинку. Останній можна знайти тут.
Редакція не раз отримувала злісні емейли на свою адресу щодо таких знімків. То вони лоскочуть нерви, розмістивши на цілу сторінку, як тварини їдять тварин, то виставлять натяк на жіночі геніталії. Аудиторія не завжди розуміє, навіщо виносити на перші шпальти шоковий контент. На це Томас Борберг відповідає: «Якщо ви бачите геніталії – це всередині вас. Бо ми цього не показуємо. Це ваша уява додумує речі, яких насправді немає».
Проте такі провокації не заважають «Politiken» збирати найкращі нагороди по всьому світу та бути на слуху в медіапросторі.
Павло Яремак, студент факультету журналістики ЛНУ ім. І. Франка